Alleen maar niet eenzaam

16 juli 2019 - Hamar, Noorwegen

Dinsdag 16 juli

“Alleen maar niet eenzaam”

Na een heerlijke nacht in Vekne Hyttetun, geboekt via Booking.com is de slotdag van mijn tocht aangebroken. Terwijl de trein mij vanuit Oppdal via het schitterende Noorse landschap in zuidelijke richting voert, is Laetitia in noordelijke richting onderweg naar Oslo. We gaan elkaar treffen op vliegveld Gardermoen en zullen dan samen nog ruim twee weken doorbrengen in het door ons geliefde Noorwegen. We gaan daar vast nog veel mooie momenten met elkaar beleven, maar die zullen niet gedeeld worden via deze reisblog.
De maanden van voorbereiding gaven mij al veel voorpret. Een tocht uitzoeken, topografische kaarten bestellen en bestuderen, inlezen, paklijst maken, reisdata bepalen enz. Dat kost me nog geen overmatige fysieke inspanning. De afgelopen dagen echter wel. Ik wist globaal wat me te wachten stond. Er waren zware momenten bij, tegen de grenzen van mijn kunnen aan, maar ik heb ook nu weer ervaren dat doorzettingsvermogen de mens ver kan brengen. Ik begon de tocht onvoorwaardelijk. Het glas, beter gezegd mijn drinkkom was half gevuld. Door alle indrukwekkende momenten raakte hij voller en voller. Zelfs enkele momenten tot het randje gevuld, maar door het “rots-hoppen” klotste hij regelmatig ook weer half leeg. De bodem is gelukkig nooit in beeld geweest.
Zittend in de trein brengt mij dat resumrend weer op de uitzending van Stine Jensen. De melancholie van de Noren kwam weinig tot niet tot uitdrukking tijdens mijn ontmoetingen. Misschien lag dat aan het mooie weer en de lange zomerse dagen. Volgens Stine verstaan de Noren de kunst van het  terugkijken. Kierkegaard sprak de woorden “je begrijpt het leven achteraf, maar je moet voorwaarts leven”. Hoe doe je dat? "Simpel, door in de trein te gaan zitten met je rug tegen de rijrichting in". Dat doe ik vervolgens ruim 300 kilometer lang tijdens mijn reis van Oppdal naar Stange.

Het avontuur zit erop. Het nagenieten gaat beginnen. Ik heb veel energie gestoken in dit avontuur, maar het zou nooit zo’n succes geworden zijn zonder alle meevallers. Ik ben daarom dankbaar voor:
    •    de conditie opgedaan tijdens de trainingen bij atletiekvereniging Sprint,
    •    de kwaliteit van alle goede adventure-materialen  die ik in de loop der jaren heb aangeschaft bij Bever,
    •    het feit dat de “First Aid”-kit op één moment na dicht mocht blijven. Een sluitspeld werd nodig om mijn broek op te houden,
    •    het geweldige Noorse topografisch kaartmateriaal,
    •    het mooie weer dat mij op één dag na heeft vergezeld,
    •    het feit dat ik mijn belevenissen met veel volgers heb mogen delen. Jullie reacties waren hartverwarmend,
    •    de vrijheid die Laetitia mij gegeven heeft om dit avontuur op mijn eentje aan te gaan.

De tocht heb ik helemaal alleen afgelegd. Ik was inderdaad alleen, maar niet eenzaam, want eenzaamheid is het niet meer genoeg hebben aan jezelf en daar was zeker geen sprake van!

1. Ineke K:
    16 juli 2019
    Dank je wel voor het delen van alle reiservaringen. Ik vind je errugg dapper!
    Het waren stuk voor stuk prachtige verhalen. Jammer dat het is afgelopen....
  2. Hans en Marije:
    16 juli 2019
    Beste Ronald, we hebben weer genoten van je avonturen, foto's, video's en filosofische overpeinzingen. Er is zelf een vonkje overgesprongen wat ons heeft aangestoken om het door jou bejubelde Noorwegen toch ook eens te gaan bezoeken.
  3. Eugenie:
    Hoi Ronald
    Wat is het al weer vlug voorbij, jouw wandelvakantie. Ik had nog veel meer willen lezen en zien. Volgens mij heb je weer erg genoten. ( Ik wel in ieder geval)
    Ik wens jou en Laetitia nog een paar fijne weken vakantie. Groetjes, ook aan Laetitia.
  4. MariAnne:
    16 juli 2019
    CHAPEAU voor je inzichtelijke en spannende beschrijvingen van jouw avonturen, Ronald, en volharding in jouw tochten.
    Een mooie passie, waarvoor ik veel respect heb.
    Kierkegaard’s uitspraak vind ik wijs, en in mijn ervaring de volle waarheid.
    Driemaal is scheepsrecht...Liv Ullmann...zo was het!!!
    Nog een heel gezellige twee weken globetrotten met z’n tweetjes en genieten van ‘jullie’ Noorwegen!
    Shalom vanuit NL!
  5. Caroline:
    16 juli 2019
    En zo is de cirkel weer rond, Ronald. Wat een geweldige ervaring heb je weer kunnen toevoegen aan je toch al rijk gevulde rugzak. Dank je wel dat je ons deelgenoot maakte van je belevenissen en tochtgenoot op afstand. Ha en fortsatt god tur, sammen med Laetitia!
  6. Gemma:
    16 juli 2019
    Je bent en blijft een kanjer, heerlijk om jullie nog twee weken in de buurt te mogen hebben.
  7. Vlug-Veringmeier Corrie:
    16 juli 2019
    Beste Ronald, het was een genoegen je avontuur te kunnen volgen door je beeldende beschrijving ervan.
    Nog mooie weken in Noorwegen samen met Laetitia!
  8. Tonnie .:
    17 juli 2019
    En nu verder gaan genieten samen met Laetitia in het mooie Noorwegen .
  9. Paul en Marionne:
    20 juli 2019
    Hoi Ronald,
    Bedankt voor het verslag van je belevenissen! Weer een mooie tocht die je toe kunt voegen aan de reeks.
    Behalve van het verslag hebben we ook genoten van de mooie foto's die je er aan toegevoegd hebt!
    Een fijne vakantie nog samen met Laetitia!
    Groetjes,
    Paul en Marionne.
  10. Agnes:
    24 juli 2019
    Woaaauw, wat een tocht! Mooi beschreven! Tof dat je dat in je eentje aandurft/doet. Het geeft je tijd om te reflecteren, wat een confrontatie met jezelf kan zijn. Mooie foto's ook. Samen met de foto's maakt jouw beschrijving het levensecht voor ons, de 'volgers'. Mooi!
  11. Annemie:
    25 juli 2019
    Geniet nog samen van jullie mooie Noorwegen!!