Epiloog

15 maart 2020 - Stange, Noorwegen

Zondag 15 maart

“Epiloog”

Op slot, op slot… , dat waar wij vrijdag in Stange de dag mee hebben afgesloten, is nu een bijna mondiaal klinkende kreet. Het betreft niet meer het dagelijks avondritueel om de menselijke indringer buiten te houden, nee het is nu bedoeld om de onzichtbare virale vijand te weren. Niet tot je woning, nee sterker, niet tot je lijf. Volgens de Noorse autoriteiten is vanaf dit weekend ook dit land in de hoogste staat van paraatheid in verband met het coronavirus. Waarheden en gektes wisselen elkaar als nieuwtjes via de media af. Ik blijf netjes tot dinsdag, met een tot een minimum beperkt aantal menselijke contacten, in Stange, veilig bij Gemma. We vermaken ons met muziek luisteren, kletsen, gezond eten, klussen, breien (Gemma dus) en de actualiteiten volgen in Nederland en in Noorwegen.
Ik heb wat gezondheid betreft tot op heden nergens last van en neem aan dat ik dinsdag per trein het vliegveld mag bereiken. De KLM verkondigt tot nu toe dat zij gezonde landgenoten uit Noorwegen zullen ophalen. Ik geloof dat Noorwegen zijn buitenlanders die gezond zijn ook graag zo snel mogelijk ziet verdwijnen.
Resumerend:
Bijna twee weken ben ik aanwezig in mijn geliefde land Noorwegen. Dat er zaken anders zijn gelopen dan ik in oktober gedacht had tijdens de inschrijving voor de SNP-groepsreis naar de actrice wereld is wel gebleken. Verrassingen in zowel positieve als negatieve betekenis bleven sindsdien niet uit.
Wat kwam er zoal langs?
    •    Geannuleerde SNP-reis en dus wel of niet zelf aan de slag met organiseren,
    •    Lijd ik aan outdoorwaanzin of ben ik gewoon graag actief en buiten,
    •    Leven met water en sneeuw, in omvang die vooraf nooit te peilen is,
    •    Winnaars contra verliezers in Finse en op Hoth,
    •    Bevlogen zijn als “glade vandrer” of gestoord zijn als “Star Wars-strijder”,
    •    Je storen aan een stinkend drooghok in de berghut of genieten van de gehaktballen,
    •    De baas zijn of gebaasd worden,
    •    “........ strikes back” in fictie of in werkelijkheid,
    •    Vrijdag de 13e en alles wat vanaf dat moment ons nog overkomt,
    •    Tijdens mijn reis ‘s avonds vrienden maken en vrienden vervolgens ‘s morgens in de sneeuw weer zien vertrekken,
    •    Blijdschap bij het toegestuurd krijgen van foto’s van de kleinkinderen Sam en Mees, maar ook tranen bij het horen van het overlijden van mijn zeer gewaardeerd oud-collega/wandelvriend Fer,
    •    Schrikken van wat het coronavirus in de wereld aanricht en het dagelijks waarderen van de dag die ik weer gezond mag beleven,
    •    Waarderen dat Laetitia mij de ruimte gunt al deze ervaringen op te doen.
    •    Van dag tot dag heb ik geprobeerd jullie als blogvolgers bij mijn belevenissen te betrekken.  Leuk om regelmatig van de nodige lezers reacties te ontvangen. Hartelijk dank daarvoor.

Tot slot: “Ut på tur ... aldri sur!!!
Ook wel: “Buiten op tocht ... nooit chagrijnig!!!

Stange, 15 maart 2020

Ronald

1. Ineke K:
    15 maart 2020
    Hartelijk dank voor alle heerlijke avontuurlijke verhalen. Ik zal ze missen..misschien weer een volgende keer???
  2. Vlug-Veringmeier Corrie:
    15 maart 2020
    Nog een aangenaam verblijf in het mooie Noorwegen en later een behouden thuiskomst!!! En vooral bedankt voor je enthousiaste en beeldende verhalen; ik heb ervan gesmuld!
  3. MariAnne:
    15 maart 2020
    Vooraleerst gecondoleerd met het overlijden van oud-collega en wandelvriend Fer, Ronald!
    Bedankt voor het mogen meekijken, mede volgen en meegenieten van jouw ervaringen en belevenissen die zeer tot de verbeelding spreken wat mij betreft en die ik heb ervaren als zowel bijzonder, interessant, veelbewogen, zeer gevarieerd,
    als amusant en onderhoudend!
    Dat je nog lang mag nagenieten van de vele opgedane indrukken! Nog een quality time vervolgverblijf “over there” en daarna een ”safe homeward bound”!
    Het ga je goed, Ronald!
  4. Minette:
    15 maart 2020
    Dank je wel voor de mooie verhalen, Ronald! Zorg dat je veilig en wel weer terug komt in Breda!
  5. Hans:
    16 maart 2020
    Dag Ronald. Gecondoleerd na het overlijden van Fer. Ga vandaag de OLV-cd beluisteren.
    Dank dat ik reisgenoot mocht zijn: op afstand.
    Een goede reis terug. Nederland voor een groot deel op slot. Maar op dit vroege uur (04.22) zingen de vogels onverstoorbaar hun lentelied.
  6. Harry Koopman:
    16 maart 2020
    Een prachtige terugblik, Ronald: Wat heeft het je opgeleverd?
  7. Mannus:
    16 maart 2020
    Dankjewel Ronald, dat we mee mochten genieten van jou bijzondere reis!
  8. Annemie:
    16 maart 2020
    Hopelijk een voorspoedige terugtocht!
    En dank voor je leuke verhalen!
  9. Rudi Staas:
    16 maart 2020
    Zoals jij alles in woord en beeld laat zien en horen beleven we je hele reis mee behalve de kou.
    Komen wij ook nog eens ergens.
    Bedankt en tot ziens.
    Ook namens Ineke.
  10. Robert & Coby:
    16 maart 2020
    Bedankt weer voor je afwisselende verslagen Ronald.
    Jammer dat de weergoden deze keer niet helemaal meewerkten en het Coronavirus je pad kruiste.
    In de nabije toekomst volgen er ongetwijfeld weer nieuwe uitdagingen in je geliefde Noorwegen. Hopelijk gaat het lukken volgens planning terug te vliegen naar Nederland. Succes!
  11. Anneke:
    16 maart 2020
    Beste Ronald, bedankt voor het meereizen in het geliefde Noorwegen met sneeuw en ijs en alles wat daar weer bij hoort, op naar de lente en het buiten zijn in Nederland, een goede terugreis ! Tot de volgende avonturen in het Noorse!
  12. Jolanda Smit:
    16 maart 2020
    Wat is het toch bijzonder dat mooie en verschikkelijke momenten zo dicht naast elkaar bestaan. En wat toch ook fijn dat we dat allemaal met elkaar mogen beleven. Het is vandaag wel een heel apart gevoel. Een lege school met alleen de collega's erin...ons team is nog bijna compleet. Ben benieuwd wat de dag van morgen weer brengt. En wat je zegt; dankbaar zijn voor alle dagen die je gezond mag leven!
  13. Harry Dekker:
    17 maart 2020
    Mooie verhalen, spectaculaire trip. Kom veilig thuis.
  14. Paul en Marionne:
    17 maart 2020
    Hoi Ronald, we hebben jouw verhalen weer met belangstelling en plezier gelezen. Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van je belevenissen. De foto's en de video's die je hebt gepost op deze site hebben ervoor gezorgd dat we nog beter in het verhaal kwamen! Mooi! Tot ziens! Groetjes uit Oirschot!
  15. Caroline:
    18 maart 2020
    Hei Ronald, ben je goed thuis gekomen? Van harte gecondoleerd met het overlijden van je vriend Fer. Het is wonderlijk hoe de paden van mensen elkaar kruisen. Daarover een andere keer meer. Veel dank dat we weer met je mee mochten reizen en van je verhalen mochten genieten. Hartelijke groeten, ook aan Laetitia.