“Hytteliv, van gehaktbal tot uitwisseling”

10 maart 2020 - Finse, Noorwegen

Dinsdag 10 maart

“Hytteliv, van gehaktbal tot uitwisseling”

Nagenietend van een zonnige en uiteindelijk toch weer winderige dag met een tocht van 7 km, ontwaak ik dit keer niet met zonnestralen tussen de spleten van het gordijn door, maar met verse sneeuw, binnen gewaaid via een kier van het openstaande raam. Het ontbijt speelt zich met slechts 8 gasten aan tafel af in huiskamersfeer. De twee Britse knullen van rond de 40 jaar schuiven weer ruim voor het betaalde bedrag een maaltijd naar binnen. Eén van hen wist gisteravond tijdens het diner vier “Kjøttkaker”(gehaktballen) ter grootte van een tennisbal naar binnen te werken. Hij bracht daarbij niet het bestek inclusief bal vanaf het bord naar zijn mond, maar zijn mond richting de gehaktbal in het bord. Gezien de inspanning die hij met zijn maat hier overdag buiten levert is hem dit gedrag geoorloofd . Verder twee spontaan vertellende Finse vrouwen. Ze zijn geïnteresseerd in mijn Finse winterervaring van 2009/2010/2017. Zij missen in hun thuisland de echte bergen en dat verklaart hun aanwezigheid hier. Niet minder interessant is de ontmoeting met Bart. Nederlander, wonend in Oslo en cursusleider aan een milieu-educatief centrum aldaar. Bart heeft in Noorwegen al van alles ondernomen wat dan ook maar als outdooruitdaging te bedenken is. Mijn bezigheden hier zijn daarbij kinderspel. Toch biedt mijn aanwezigheid hier daardoor de mogelijkheid om met deze mensen kennis te maken. Bart heeft zijn trouwe viervoeter “Lady” bij zich. Ze bevindt zich in een hondenhok tussen de opgeslagen skilatten in de berging. Bart en zijn husky vertrekken (zie video) om 9.00 uur voor een tocht van drie weken en zullen samen met slee (40 kg bagage) en tent een afstand van 300 km afleggen. Het kan dus nog veel gekker!
Ikzelf geniet nog even van het “hytteliv” (huttenleven) en blijf tot 13.00 uur lekker binnen en zie tijdens het schrijven, tussen de sneeuw- en ijskristallen op het raam door, dat het buiten waait en sneeuwt. Ik heb een tochtje van 300 meter naar het station te gaan, vanwaar ik met de trein vertrek richting Geilo, 40 minuten treinen. Wil je zicht hebben op het station van Finse, kijk dan via de volgende link mee naar de beelden van de webcam: https://www.bt.no/nyheter/i/pqR9V/finse
Om 14.34 uur stap ik daar in de trein die naar alle waarschijnlijkheid met amper vertraging zal vertrekken.De jongens maken met hun speelgoed het perron nog even toegankelijk. De hoogte van 1222 m laat ik dan met een schitterende ervaring achter me liggen. Dat de SNP-reis niet is doorgegaan betreur ik achteraf niet. De eerste twee prachtige zonnige dagen zou ik dan gemist hebben, aangezien ons gezelschap pas zaterdagavond zou arriveren. Die mooie dagen waren toen al voorbij. Op gisteren na, heeft de meteo ook voor de komende dagen veel wind en sneeuw voorspeld en dan zijn de geplande tochten van 15 tot 20 km wel erg zwaar. Met een dagelijks vroeg vertrek en de gehele dag op pad zijn, is er verder weinig tijd over voor het beschrijven van mijn ervaringen. Dat zou toch jammer zijn. Finse1222, Finsehytta, Planeet Hoth, outdoorwaanzinnigen en Star Wars Stormtroepers, tusen takk!

1. Tonnie .:
    10 maart 2020
    Nu ik jou verslag lees zit jij in de trein naar Geilo. Goede reis
  2. Jolanda Smit:
    10 maart 2020
    Wat leuk dat je zoveel bijzondere mensen ontmoet!
  3. Cees en Han Ackermans:
    10 maart 2020
    Het station van Finse ...een wauw effect maar we krijgen het er wel koud van.
    Goede tocht verder !
  4. MariAnne:
    10 maart 2020
    Een alleszins opnieuw gevarieerde dag,
    met dank voor de zeer vermeldenswaardige vertellingen! Dank je wel, Ronald!
    Ik leef me zo heerlijk in, toch vanuit ons ‘kikkerlandje’... Een fijne voortzetting! SHALOM🤝😀😎🎈
  5. Caroline:
    10 maart 2020
    Grappig, via de webcam hadden we je live op de trein kunnen zien stappen, Ronald. Helaas was ik toen aan het werk. Mooie nieuwe avonturen in en om Geilo toegewenst!
  6. Anneke:
    10 maart 2020
    Wat een weersomstandigheden daar ! En wat een verschil met de omgeving van Stange! Succes op je verdere reis!
  7. Hans:
    11 maart 2020
    Toen de storm tot bedaren kwam mooie ontmoetingen en gesprekken in het vredige Finse.

Courage in Geilo