Van de kaart

10 september 2020 - Vinjefjorden, Noorwegen

Donderdag 10 september

Van de kaart

De gevulde krab is goed gevallen en heeft mij een nacht vol maritieme droombelevingen opgeleverd, waarschijnlijk herinnerend aan de televisie-aflevering van Sergio en Alex: “Van de kaart”, tijdens hun culinaire tocht door Noorwegen. Ook zij genoten van wat de natuur ons rechtstreeks te bieden heeft zoals zeewieren, zalm, krabben, paddenstoelen en zelfs bouillon gemaakt van boomschors en takken. Na het ontbijt neem ik afscheid van mijn vertrekkende Noorse “vrienden”. De hut is opnieuw helemaal voor mij alleen. Het plan is hier nog een nachtje te blijven en ik maak me klaar voor een tochtje van een paar uur vanuit de hut en dit keer zonder rugzak van 15 kg. De weersvoorspelling lijkt redelijk. Toch blijkt al snel dat ik niet voor niets mijn regenjack, muts, handschoenen en regenbroek hebt meegenomen. Tijdens mijn wandeling van twee uur, druppelt/regent het toch ruim een uur. Het lopen kost niet al te veel moeite, gezien de ontlaste schouders en rug en de goed begaanbare “grusveg”. Het gaat wel ver dat moeder natuur zelfs op de “grusveg” van Het regenwater in een plas:  “I  ❤️ rain” maakt (zie foto). Hier en daar tussen het wolkendek door komt even de zon tevoorschijn en heb ik een prachtig uitzicht over het fjord. Het gevallen hemelwater van de afgelopen dagen en nu, zoekt nog driftig zijn weg naar het dal ( zie video). Dit levert indrukwekkend geruis op dat de stilte van de afgelopen uren spontaan doorbreekt. Bij het missen aan heldere vergezichten richt ik mijn vizier vandaag meer op de grond en op de bermen. De nodige paddenstoelen bieden zich ter consumptie aan, maar bij gebrek aan botanische kennis, net zoals Sergio tijdens een aflevering in Noorwegen, waag ik mij niet aan de selectie: smakelijk/dodelijk. Eén van mijn blogvolgers maakte zich na het zien van de foto’s al zorgen en vreesde dat mijn verslag van gisteren wel eens het laatste zou kunnen zijn. Nee, ik beperk me tot het aanbod uit de proviandkast van de hut. Zeker niet vers. De nodige producten zijn zelfs licht over de uiterste houdbaarheidsdatum heen, maar met droogvoer en blikvoer maak ik me daar niet zoveel zorgen over. Al wandelend beraad ik me over de plannen voor de komende dagen. De weersvoorspellingen voor deze regio zijn nog steeds niet hoopvol. Morgen vanaf hier doorlopen volgens de geplande Fjordruta  betekent de komende vier dagen geen “escape” naar nabijgelegen wegen of dorpen. De volgende drie hutten liggen echt hoger en zijn alleen bereikbaar te voet via de heuvels, bergen en de drassige veengebieden. Nu is alles nog net wat drassiger dan normaal. Rekening houdend met het plezier van het avontuur, het weer en een lichte irritatie van de linkerknie, besluit ik eenmaal terug in de hut alternatieven te bedenken. Het omzetten van “de knop” kost mij geen enkele moeite, wel even wat puzzelen via de OV-app(FRAM), kaartstudie en de weerapp(Yr). Uiteindelijk komt er een versie X uit als oplossing voor de komende dagen. Ik besluit om eventueel morgen met de bus naar Kristiansund te gaan en zaterdag door te reizen naar Vinjeøra, het beoogde einddoel van mijn officiële tocht en daar nog een hut te bezoeken. Maar wat blijkt, op zaterdag en zondag rijden er geen bussen op dat traject. Dus dan vandaag nog de bus naar Kristiansund en morgen, vrijdag, de mooie bustocht langs de fjorden inclusief de ferry tot Vinjeøra. Dat betekent nu reserveren voor de bus en het verblijf in Kristiansund. Dat is allemaal snel geregeld en nu dan klaarmaken voor een uurtje lopen vanaf de hut Imarbu, terug naar de halte aan de weg 680,  daar waar ik gisteren ben uitgestapt. Inmiddels blijkt via de OV-app, dat die enkele bus die nog rijdt, hier geen halte heeft richting het westen, wel richting het oostelijk gelegen dorp Aure. Dat wordt dan eerst een rit van 20 minuten naar Aure, daar vervolgens 50 minuten wachten, een snelle hap nabij het busstation en dan weer het hele traject terug naar het westen. Eerst langs de halte waar ik ben ingestapt en vervolgens nog 1 1/2 uur, inclusief de ferry, tot Kristiansund. Ik heb een prima hotel in het centrum voor de komende nacht. Alles is aan een wasbeurt toe, ikzelf en een aantal kledingstukken. De badkamer heeft zijn functie snel bewezen. Met een opgestookte vloerverwarming van de badkamer is alle kleding morgenochtend vast weer “spic en span” en droog. De nacht gaat mij vast verrassen met nieuwe dromen. Één ding is zeker, alle aanpassingen van vandaag hebben mij in ieder geval niet van de kaart gebracht.

p.s. zie bijbehorende foto’s bij verhaal “24 uur Imarbu”

1. MariAnne:
    11 september 2020
    Hoi Ronald,
    First and foremost: LOL... om die reactie van de persoon die zich gisteren toch zorgen om jou maakte en vandaag dus opgelucht weer kon ademhalen, zoals ook jijzelf!
    Een schitterend verslag weer, zoals jij telkenmale neerzet, Ronald.
    Laat jou maar schuiven!!!
    Ook mooie foto’s gisteren gezien met duidelijk onderschrift!
    Ik geniet van jouw verhalen, al kom ik deze reis tijd te kort om alles ‘op de voet’ (hihihi)
    te volgen! Maar dit doet niets af a/h feit dat ik je bewonder om de moed van jouw keuzen en ik vind het volgen van jouw reisavonturen werkelijk “een lust voor het oog!” Met een CHAPEAU 🎩 voor jouw ondernemingsgeest en moed👍🏼‼️🤜🤛
  2. HansJMG:
    11 september 2020
    Geweldig om mee genomen te worden in je besluitvorming. Het weer kan je niet veranderen, wel je planning. Heel herkenbaar als fietser(ook in Norge🤗). 🇳🇴🙏
  3. Hans:
    12 september 2020
    Besluiten doen deuren open in de verte.
    Nee, een geograaf zal niet van de kaart geraken.
    Geniet van de alternatieve programmering en wellicht toch nog wat zonnestralen.
  4. Harry Koopman:
    12 september 2020
    Hoed af, Ronald, voor jouw aanpassingsvermogen!
    Dat je flexibel en creatief bent, dat blijkt wel weer.
    Dus na deze trip Noors kun je geaccrediteerd toekomststabiel retour Nederland.
    Koester je knie!
  5. Ineke K:
    12 september 2020
    Geweldig Ronald! Ik hoop dat je het vol kunt houden!!!!
  6. Karin:
    12 september 2020
    Niets is je vreemd en ‘kan niet’ komt in jouw vocabulair niet voor, voor alles heb je een oplossing👍Ware het niet zo zijn dan zou je niet eens aan deze tocht begonnen zijn😉😘