Van kwintet naar opera en ballet

2 november 2021 - Oslo, Noorwegen

Maandag. Het landelijke Stange wissel ik in voor het grootstedelijke leven in Oslo. Het wandelen tussen de akkers met uitzicht op het Mjøsameer maakt ruimte voor slenteren door de drukke hoofdstraat met uiteindelijk uitzicht op het Oslofjord. De trein heeft er een uur voor nodig om mij te verplaatsen naar de Noorse hoofdstad.

Treinreis van Stange naar Oslo

Voor vier dagen neem ik mijn intrek in een eenvoudig hotelappartement op 10 minuten lopen van Karl Johans Gata, dé winkelstraat van Oslo. Veel ”shoppen” zal het niet worden, dat is aan mij niet besteed. Mijn aandacht gaat meer uit naar het bezoeken van een aantal culturele hoogstandjes in de nieuwe wijk Bjørvika. “Norske Opera & Ballett”, ”Deichman Bjørvika” en “MUNCH” staan voor de komende dagen op mijn verlanglijstje.”

De zware rugzak zet ik voor vier dagen in de hoek van mijn verblijf. Een kleiner exemplaar haal ik tevoorschijn voor de tochtjes van de komende dagen. De avond valt hier al even na 16:00 uur nu de klok afgelopen weekend op de wintertijd is ingesteld. De thermometer heeft deze teruggang nog niet opgevolgd. Overdag is het nog 10 graden Celsius, ’s nachts enkele graden koeler. Ik sluit de dag af met een wandeling door het centrum en wil vanaf de Stena/DFDS-kade langs het fjord een nachtelijk zicht hebben op de gigantische bouwwerken die ik later nog zal gaan bezoeken.

Opera en MUNCH

Er zijn weinig mensen op straat. Ook hier in Oslo is het verschil in rijkdom onder de bevolking wel erg goed zichtbaar. Luxe geklede inwoners die in onbetaalbare appartementen wonen en de bedelaars die her en der met hun lege koffiebeker, dat dienst doet als bedelbakje, gehurkt aan de kant van de staat zitten. De rijkdom blijft vreemd verdeeld.

Ik laat het schitterende witte Italiaanse marmer en graniet van het Operagebouw, geflankeerd door het nieuwe MUNCH-kolos in het zwarte decor achter en verheug me nu al op het bezoek aan beide architectonische giganten van deze wijk.

Operagebouw bij nacht

MUNCH bij nacht

Dinsdag. Na het ontbijt levert wat zoekwerk op internet een uitnodigende invulling op voor deze dag. Om 11:30 uur is er in de Wintertuin van “Sentralen”, het cultuur- en innovatiehuis dat gevestigd is de vroegere Spaarbank, een gratis toegankelijk kleinschalig koffieconcert.

Sentralen, oude Spaarbank

Vier strijkers en pianist brengen gedurende een half uur het Pianokwintet van Vaughan Williams ten gehore. Vijf enthousiaste bijna afgestudeerde musici  van de “Noorse Muziekacademie” vullen de hal van de “Sentralen Winterhagen” met prachtige klanken. Ik zit eerste rang in luxe fauteuil met mijn neus bijna tussen de noten van de musici. Luister via de 2 video opnames! Het is een half uur bijna ademloos genieten. Na afloop benader ik de artiesten om mijn compliment over te brengen en vervolgens ontstaat er een leuk gesprek met twee van de strijkers.

WinterhagenConservatorium strijkkwintet

Mijn volgende halte is opnieuw het Operagebouw. Nu bij daglicht en hopelijk een mogelijkheid om ook binnen te kijken. Toegang tot de foyer lukt. Nu is het niet alleen het kille marmer en graniet dat met zijn immense omvang indruk maakt, maar ook de massale toepassing van eikenhout vormt een schitterend contrast in kleur en warmte. Het is tegen 12:30 uur en ik zie dat de enige Engelstalige rondleiding vandaag om 13:00 uur begint. Helaas krijg ik te horen dat alle 20 kaarten verkocht zijn. Terwijl ik teleurgesteld wegloop word ik terug geroepen met de mededeling dat er nog wel één persoon bij kan. Ik weet niet in hoeverre ik medelijden opriep door gezegd te hebben dat mijn ticket voor de voorstelling van donderdagavond gecanceld is in verband met de inmiddels beëindigde staking binnen de cultuursector. Helaas de opera/balletvoorstelling gaat dan niet door, maar nu gaan we wel een kijkje nemen achter de schermen. Een zeer enthousiaste gids, naar mijn inschatting zelf vroeger danser geweest, neemt ons mee naar alle uithoeken van het enorme gebouw dat sinds 2008 is geopend voor het publiek. Het architectonische kunstwerk lijkt op afstand op een uit het water opduikende ijsberg.

Foyer Operagebouw

Interieur Operagebouw

Zaal operagebouw

Na ruim een uur nemen we afscheid van onze gids en maakt de overvloed aan eikenhout weer plaats voor marmer en graniet. Helaas vandaag geen beentjes van de vloer met welk ballet dan ook, maar wel een nieuwe ervaring rijker. Buitenlangs bestijg ik voor vertrek eerst nog de honderden treden naar het dak van het Operagebouw.

Vele treden naar het dak

Daar sta ik oog in oog met het naar mij toe overhellende elf etages hoge gebouw van het nieuwe MUNCH.

MUNCH museum

Die verrassing is voor morgen.

1. Gemma:
    2 november 2021
    Mooi Ronald wij gaan morgen ook een poging doen om het opera gebouw te bezichtigen! Dank je wel!
  2. Marilou:
    2 november 2021
    Wat heerlijk knul.......enjoy, Enjoy......Het operagebouw doet aan dat in Utrecht denken (van binnen dan).
  3. Groen Hans:
    3 november 2021
    Ah erlebniss je bezoek aan het opera gebouw🙏🇳🇴
  4. Hans:
    3 november 2021
    Natuur en cultuur. Geniet van de wisselwerking. Noorwegen: een cri de coeur!
  5. Tor Ragnar Larsen:
    3 november 2021
    Really nice to follow you on your journey in my country.
  6. Vlug-Veringmeier Corrie:
    3 november 2021
    Daar had ik ook graag willen lopen, Ronald! Heel indrukwekkend dat operagebouw.
    Leuk om een inkijkje te krijgen!
  7. Marie-Thérèse:
    3 november 2021
    Wat een prachtig gebouw en wat mag jij daar genieten.
  8. Eugenie:
    3 november 2021
    Zo'n rondleiding in het opera gebouw is wel bijzonder. Leuk, een paar dagen in Oslo