Skogluft versus dennengeur

22 december 2020 - Breda, Nederland

Skogluft versus dennengeur

Blijf thuis! Blijf binnen! Dat zijn de uitspraken en adviezen die we vanaf half maart constant over ons heen gestort krijgen vanuit het RIVM. Dit advies druist volledig in tegen mijn gezond verstand, want buitenlucht in de vrije natuur levert ons al sinds jaar en dag alleen maar gezondheid op. Noorwegen wil ons om de besmettingskans tot een minimum te beperken dit jaar in principe ook al liever niet op hun grondgebied zien. Het wordt ons, met vele anderen, dit jaar dus niet mogelijk gemaakt om die frisse gezonde Noorse berglucht tot ons te nemen. Vanuit huis uitgaan naar het theater, een etentje in het restaurant of de spieren belasten op de sportschool zit er vanavond ook al niet in. Eenmaal uitgekeken op alle televisiekanalen besluit ik dan maar lekker vroeg in mijn bed te kruipen. Op de achtergrond nog mooie muziek van Grieg en wachten tot mijn ogen zich sluiten voor deze dag.

Plots biedt dat mooie Noorwegen zich vannacht aan in een heerlijke droom over een wandeling op de fjell met uitzicht op de bergtoppen en de nabij gelegen fjorden. Ik voel tijdens mijn stappen bergopwaarts de wind door mijn haren blazen. Ik adem diep de gezonde lucht in en uit en steek mijn kraag lekker hoog op.

Helaas, het blijkt slechts een droom. Ik schrik wakker en lig midden in de nacht wat voor me uit te staren naar een mooie foto aan de muur van de grillige Lofotenkust. Het gordijn wappert volop omdat het raam voor de broodnodige frisse lucht iets te wijd open staat. De hoge kraag blijkt de deken te zijn die ik tot over mijn oren heb opgetrokken en die adem in, adem uit, blijkt het ritme van mijn gesnurk te zijn. Het lukt me niet direct de slaap en de droom opnieuw op te pakken. Ik besluit de tijd even te doden door de Kontaktlinjen 37ste jaargang nummer 3-2020 die op het nachtkastje ligt te pakken. Mijn oog valt op het artikel “Skogluft. Voel je de hele dag goed met de natuur in huis”. Ik lees vol interesse het geweldige advies van de Noor Jørn Viumdal om die gezonde Skogluft (boslucht) opnieuw in huis te halen. Ik verslind de woorden van pagina 10 en 11, het wordt groen voor mijn ogen en plots droom ik verder al lopend in een Noors trollenbos.

Volgende ochtend: de dagen worden met de dag korter. De zon zal om 8:10 uur met zijn eerste stralen boven de stedelijke horizon uit kunnen komen. Vandaag weinig kans voor die zon, het is grauwgrijs en regenachtig. De natuur ingaan zit er vandaag niet in, maar ik heb na deze nacht plannen genoeg. Ik bestel bij de lokale boekhandel het inspirerende boek van Jørn Viumdal en ik wil me zo snel mogelijk oriënteren op de mogelijkheden om de “Skogluft” bij ons in huis te halen.

Twee weken later: ik lees het boek “Skogluft” met veel interesse van A tot Z. De in Oslo bij “skogluft.com” bestelde 10 plantenbakken worden binnen 3 dagen geleverd en de in Nederland bij “1-2-3planten” aangeschafte 40 planten “Epipremnum aureum” worden, netjes in dozen verpakt, voor de deur afgeleverd. Het via een webwinkel gevonden spotje met ledlamp van 5000 Kelvin (daglicht) monteer ik aan het plafond.

Week voor kerst: de solide constructie aan de muur van de woonkamer bewijst inmiddels dat de planten zich hier helemaal op hun gemak voelen. Met 8 uur daglicht en eens in de 3 weken 16 liter water in de gezamenlijke plantenbakken, hebben wij die Skogluftplanten tot onze huisvrienden gemaakt. De planten glimmen en klimmen in en rond hun huisvesting.

Kerst 2020: de kerstboom met zijn gewaardeerde dennengeur laten wij dit jaar niet voor ons in het bos kappen. Nee, wij zijn blij met ons blijvend groen aan de wand. Hiermee creëren wij een constant stukje natuurlijke leefomgeving in ons huis. Wat ons betreft nu, voor de komende dagen geen “o dennenboom, o dennenboom, wat zijn uw takken wonderschoon”, maar “hei Epipremnum, hei Epipremnum, wat brengt uw Skogluft mij in mijn hum”.

Fijne kerstdagen en laat met reisverhalen en nieuwe klanken 2021 een veelbelovend jaar worden!

Ronald en Laetitia Hage

1. Hans:
    Hallo Ronald en Laetitia,
    Heerlijk en bemoedigend om deze reisoverpeinzingen te lezen.
    Dromen en nagenieten.
    Al lezende ben je ook onderweg.
    Skogluft een brug naar de lente van 2021!
  2. MariAnne:
    22 december 2020
    Prachtig mooi, ook spannend verhaal, Ronald; waande mij n.l. in het begin bij het lezen ervan “over there” in Noorwegen, gevuld met de al voorbijgekomen beelden van weleer, die op mijn netvlies staan !
    Het groen in jullie huis is schitterend en fris groen!
    Toch leuk dit verhaal, heel erg leuk weer!
    En ik ben het eens met jouw visie die je beschrijft, Ronald!
    [t.o.v. (in mijn ongecensureerde woorden):
    de vele onheilspellende onzin die men ons globaal door de jawel ‘strot’ willen douwen,
    ja, met man en macht, met brute kracht!
    Dit gaat niet gebeuren, bedriegers die hieraan meedoen! Ik bid voor deze zieke, boze geesten!!! ]
  3. Harry Koopman:
    22 december 2020
    Inderdaad kun je dromen zonder onnozele films op TV. Je geeft een goed voorbeeld, Ronald. Ook energie technisch bezien uiterst verantwoord. Dream on ....
  4. Erik:
    22 december 2020
    Mooi verhaal! Als we voorlopig niet naar Noorwegen kunnen, moeten we er inderdaad maar over dromen :-)

Fijne feestdagen!
  5. Karin:
    22 december 2020
    Mooi verhaal Ronald, maar als je wakker bent word je met de keiharde werkelijkheid geconfronteerd, maar heerlijk dat je zo weg kunt dromen. Tip: blijf zolang mogelijk in die droom. Fijne Feestdagen en een voorspoedig 2021 met veel liefde, reizen en gezelligheid maar vooral GEZONDHEID 😘
  6. Gemma:
    22 december 2020
    Mooi Ronald, we blijven hopen op een goed noors 2021 en anders eerst maar even in karantene bij mij in Stange.
  7. Frits van der Zalm:
    22 december 2020
    Tja, het was en is nog steeds behelpen. Gelukkig vinden veel mensen andere wegen (dan bedoel ik natuurlijk binnen alle regels) om het toch naar de zin te maken. Zoals jullie! Als we dan niet naar Noorwegen kunne/mogen, dan halen we een stukje ervan naar hier. Gewoon, creatief omgaan met de werkelijkheid. Erg mooi ook nog eens!!
    Ook voor jullie fijne feestdagen en een heel goed 2021!!!
  8. Anneke:
    22 december 2020
    Mooi verhaal en vooral blijven dromen! fijne feestdagen en een 2021 waarin we gewoon weer naar Noorwegen reizen!
  9. Adje Hanegraaf:
    22 december 2020
    Blijven dromen Ronald, je hebt genoeg mooie herinneringen van je geliefde Noorwegen.
    wie weet wat voor leuks je nog aan je inrichting toe kan voegen.
    fijne feestdagen en een mooi 2021 in goede gezondheid.
  10. Tor Ragnar Larsen:
    22 december 2020
    Great story Ronald. I must say that I miss Norway even more when I J read this.
  11. Dolly:
    23 december 2020
    Het geheel is prachtig geworden!
  12. Melanie:
    24 december 2020
    Het ontroert mij dit prachtige verhaal...
    Melanie
  13. Agnes:
    6 januari 2021
    Mooi! Genieten maar 🍀 Op naar het volgende verhaal 😉.