Genieten van een eerlijk gevecht

16 februari 2019 - Tessanden, Noorwegen

"Genieten van een eerlijk gevecht"

De belevenissen van mijn laatste solo-zomertocht vanuit Stavanger over de Noorse hoogvlakte, die door sommige volgers als escapades werden beschouwd, liggen nog vers in mijn geheugen.  Terugkijkend wil ik van een "moedwillige dwaze streek" beslist niet spreken. De definitie van escapade behelst ook de omschrijving "snoepreisje" en "uitstapje". Zo heb ik mijn tocht vorig jaar zeker beleefd. Die zomerse eindeloos durende dagen in Noorwegen hebben inmiddels al lang plaats gemaakt voor een wit landschap dat vele uren per etmaal wordt beschenen door de maan of het Noorderlicht en nu zelfs al weer richting eind maart ook het daglicht in toenemende mate ruimte geeft.

De liefde voor ook het winterse Noorse landschap heeft mij doen besluiten ook nu richting Noorwegen te trekken. Mijn oog viel bij herhaling op één van de reizen die het SNP aanbiedt. Voor de winterse avonturen kies ik uiteindelijk niet voor een solotocht en sluit me aan bij een groepsreis met als verkooptitel: "Sneeuwwandelend op avontuur in de Noorse wildernis". Zes dagen met sneeuwwandelschoenen aan en vanuit het historisch berghotel "Hindsæter" (900 m. hoogteligging) dagelijks op pad met onze gids Leon over de fjells (hoogvlaktes) van Jotunheimen.

Dit gebied is een deel van van het Scandinavisch Hoogland. Het is aangewezen als Nationaal Park en herbergt de hoogste toppen van Noorwegen.

Jotunheimen staat voor "de wereld van de reuzen". In de Noorse mythologie is Jotunheim de wereld waarin de Jotun leven. Jotun zijn ijsreuzen en steenreuzen. Ze zijn constant in gevecht met de goden. De reuzen hebben bepaalde goddelijke eigenschappen, maar worden verder gekarakteriseerd als domme krachten, hoewel hierop ook duidelijk uitzonderingen bestaan.

Het is van mij hopelijk geen domme keuze om met deze ijs-/steenreuzen kennis te gaan maken.  We gaan als groep het gevecht met deze gigantische ijs-/sneeuw-/steenmassa met ontzag voor de natuur vol overgave aan. De groep bestaande uit 13 sneeuwgangers aangevoerd door onze gids Leon en fotografisch gevolgd door onze professionele fotograaf Rein zal gaan ontdekken wat de mythe  omtrent Jotunheimen anno 2019 misschien nog meer te bieden heeft.

Wordt het een gevecht met ........ of genieten van ......?

1. Frits en Marion:
    18 februari 2019
    Hoi Ronald, wij nemen aan dat het genieten gaat worden. Jij daar in de sneeuw en wij hier, waar het afgelopen dagen al lente was.
  2. Hans:
    Hoi Ronald.

Wat je geeft, krijg je terug. Na het gevecht het tomeloos genieten of misschien al eerder.

Mooie tochten gewenst voor de groep! Groet, Hans
  3. Eugenie:
    18 februari 2019
    De eerste foto's zijn weer heel mooi. Ik vind het altijd leuk jouw verhalen te lezen. Geniet van je vakantie.
  4. Cees en Han Ackermans:
    18 februari 2019
    Een sneeuwwit en uitzonderlijk mooi landschap en dan mag je je er ook nog door uit laten dagen!
    Sneeuwwandelaars: GENIETEN MAAR🌊
  5. Tonnie .:
    18 februari 2019
    Hoi Ronald ,Misschien ga je wat afzien maar jou kennende meer genieten .
    reuze veel plezier met de ijs en steenreuzen !
  6. Ria en John:
    18 februari 2019
    Dat zal wel weer genieten worden met ook (een beetje) afzien, maar daar geniet jij toch ook van. Hopelijk heb je mooi weer.
    Groetjes
    Ria en John
  7. Ingrid:
    18 februari 2019
    Hoi Ronald. Alweer een mooie tocht voor de boeg. Geniet ervan en fijn dat wij weer mee mogen genietengroetjes, Karel en Ingrid
  8. Martijn:
    18 februari 2019
    Hoi Ronald. Ik hoop dat je het naar je zin hebt en het wandelen goed af gaat bij jou in de uitgestrekte natuur. Morgen voor mij weer heel gewoontjes trainen in ons kleine Mastbos.
  9. Karin:
    24 februari 2019
    Ronald, weer een mooie inleiding voor je komende tocht.