Kleurwisseling voor vertrek

30 oktober 2021 - Stange, Noorwegen

Het is herfst, blauwe hemel, bladeren in alle mogelijke kleuren. Sommige nog groen aan de bomen, meerdere al aan het verkleuren naar geel, oranje of rood tot ze neerdwarrelen op de grond. Ik fantaseer  en droom over hoe het momenteel zal zijn in Noorwegen nu ook daar de omslag in het seizoen plaatsvindt. Het blijft niet bij dromen van Noorwegen, vergaderen met bestuursleden van onze vereniging Nederland – Noorwegen, het snuffelen in boeken met eigen en andermans reisverhalen en het googelen op internet. Ik wil nog in Noorwegen zijn voor het einde van dit kalenderjaar. Aan de foto’s van Trondheim en de Lofoten thuis aan de wand en het Skogluft plantenproject aan de muur heb ik niet voldoende.

Trondheim 2016Skogluft-project

(klik op de foto's om ze evt. in de goede richting te plaatsen en te vergroten)

Ook de warmte die uitstraalt van het viltkunstwerk boven de bank, gemaakt door de voor ons bekende Noorse kunstenares Evelyn Refsahl, weerhoudt mij niet van het verlangen naar de late herfst in Scandinavië.

Viltkunstwerk

Ik wil de echte Noorse buitenlucht inademen en de elementen van de natuur en cultuur persoonlijk fysiek kunnen betasten.

Droom of werkelijkheid

Het groen van de gewassen op het land en van de bladeren aan de bomen is net zoals het groen van de corona-kaart zowel hier als in Noorwegen voorlopig verledentijd. Al geruime tijd volg ik vol spanning het knipperlicht effect betreffende de toestand waarin de verschillende Europese landen zich op de corona-kaart bevinden. Noorwegen, waar al zo lang de grenzen praktisch volledig dicht waren voor buitenlandse toeristen, prijkt nu op de corona-kaart zelfs geel. Per eind september zijn daar alle corona-maatregelen over boord gegooid. Geen mondkapjes meer, geen 1 meter afstand zoals dat daar gold en nergens gebruik van QR-codes voor toegang tot werk en/of vertier. Het oude normaal is enigszins terug. Nederland, dat tot voor kort oranje kleurt, mag zijn liefhebbers inmiddels voor het eerst dit jaar laten afreizen naar het noorden.

Snel pak ik de agenda erbij en kijk wanneer het in onze planning uitkomt dat ik veertien dagen mijn vaste stek in Breda tijdelijk inruil voor een verblijf in Zuid-Noorwegen. Laetitia laat deze trip aan zich voorbij gaan. Onzekerheid in al het corona-gedoe en de dalende temperatuur daar staat niet direct op haar verlanglijst. Zij wacht op warmere en rustigere tijden.

(Vanaf hier in het verhaal na elke # een vermelding van buitenaf #)

# 1 oktober, KLM: uw reservering is hierbij bevestigd # Ik vertrek 2 november met het vliegtuig richting Oslo en ben 16 november weer thuis. Ik ga een week ronddwalen vanuit Oslo en een week naar mijn vertrouwde geniet- en klusadres in Stange. Vanaf dit moment ben ik van alles aan het bedenken wat ik in die periode kan gaan doen. Cultuur snuiven en natuurlijk veel wandelmeters maken. Zodra onze vereniging Nederland–Noorwegen kennis neemt van mijn voorgenomen bezoek aan Noorwegen, wordt het aanbod om als reporter voor ons verenigingsblad Kontaktlinjen verslag te doen van enkele activiteiten met open armen aanvaard.

#14 oktober, RIVM/overheid: Nederland wordt vanaf nu rood op de corona-kaart, strengere toepassing QR-code en andere reisvoorwaarden # Dit klinkt niet goed voor de uitwisseling met de andere Schengenlanden waaronder Noorwegen. Komt mijn reis in gevaar?

# 20 oktober, Noorse RIVM/overheid: Nederland gaat op de corona-kaart van oranje naar rood. Mogelijke inreisbeperkingen voor reizigers vanuit Nederland met ingang van 1 november # Nee toch! Er gaat toch geen streep door mijn reisplannen met vertrek op 2 november? Ik zoek direct bij de KLM naar mogelijkheden om mijn vertrekdatum te verschuiven naar voor 1 november. Ticket omzetten naar andere datum is mogelijk, maar wel tegen meerprijs. Even wikken en wegen, maar de beslissing valt snel: gaan!

# 23 oktober, KLM-mail: bevestiging van uw boekingsomzetting naar vlucht KL1147, vrijdag 29 oktober, vertrek 07:00 uur. Prijs €……… # Zo, dat is geregeld, nu zorgen dat ik die ochtend om 05:00 uur op Schiphol sta. Even googelen.

# 23 oktober, mail IBIS budgethotel Schiphol: bevestiging voor 1 kamer/1 nacht/1 persoon # In overleg levert mijn aangepast reisprogramma geen probleem op wat betreft een extra vroegtijdig verblijf in Stange.

Het laatste weekend voor mijn vertrek brengen we als familie Hage met onze kinderen en kleinkinderen door in de Achterhoek. We vieren dat Laetitia en ik precies 40 jaar gelden elkaar in Breda het “ja-woord” gaven. We worden beloond met een enorm gezellig weekend vol zonneschijn en sfeervol samenzijn.

Een dag voor vertrek naar Noorwegen staat mijn grote grijze rugzak, die de weg naar Noorwegen inmiddels blindelings kent, gepakt en al klaar. Nog één nachtje thuis en dan “Ronaldoppad”.

# 28 oktober, 16:00 uur, KLM SMS: uw vlucht van morgenochtend 07:00 uur is gecanceld. Alternatief aanbod: 29/10, 09:30 uur vlucht met Air France vanaf Schiphol via Parijs naar Oslo. Aankomst Oslo 16:40 uur # Hier zakt mijn broek werkelijk vanaf. Telefonisch zoek ik contact met de KLM maar met in de wacht staan voor minstens 45 minuten is dat geen optie. Wat nu? Ik besluit na de warme maaltijd snel met de Intercity Direct naar Schiphol te reizen en daar bij de KLM-balie in overleg naar een betere oplossing te zoeken. Ik zie wel waar het schip (het vliegtuig) strandt. Op Schiphol, in IBIS of in Parijs of Oslo.

# 28 oktober, 17:00 uur, NS-app: storing op het traject Breda – Schiphol. Let op uw vertrektijden # Nu dat weer. Trein na trein blijkt wegens een storing op het traject uit te vallen. De Intercity Direct van 18:24 uur rijdt nog wel. Om 18:00 uur snel jas aan en samen met Laetitia naar het station gesneld om die trein dan toch in ieder geval te nemen. Bij aankomst is ook deze trein van het NS-infoscherm verdwenen. Wel staat er een trein op perron 5 die binnen 1 minuut ( 18:15 uur) alsnog naar Amsterdam vertrekt. Snel stap ik in. Zo, Schiphol ga ik in ieder geval bereiken.

# 28 oktober, 18:40 uur, intercom NS-trein: beste reizigers, de trein wordt zo snel mogelijk stil gezet aangezien er aan de noodrem getrokken is. Nadere mededelingen volgen spoedig # De reden blijft onduidelijk, geen mededelingen, maar na 10 minuten komt de gele slang weer in beweging en rijdt direct door naar Schiphol. Na aankomst begeef ik me via de toch onverwacht drukke Schiphol-Plaza richting vertrekhal om de KLM-reizigersbalie te zoeken en daar mijn probleemsituatie voor te leggen.

servicebalie KLM

laatste vrije stoel bij KLM

#28 oktober, 19:20 uur, KLM-baliemedewerkster: ik zie dat er nog één stoel vrij is op de KLM-vlucht die vanavond om 20:50 uur vertrekt, rechtstreeks naar Oslo # Haal ik die nog? Dat is al over 90 minuten # Als u snel incheckt is dat haalbaar, ik wens u een goede reis! # Na het aanbod zeer dankbaar aanvaard te hebben spoed ik me via de bagage incheck, de security en tussen alle reizigers door richting pier D, gate D84. Het IBIS hotel laat ik voor wat het is, dat bed blijft komende nacht in ieder geval leeg. Voor ik het weet zit ik op stoel 10E en sta vervolgens anderhalf uur later, om 22:35 uur, op Noorse grond. Inmiddels heb ik opgezocht en gevonden dat er vanaf Gardermoen (vliegveld Oslo) om 23:59 uur nog een trein richting Stange vertrekt.  Door een zwart landschap rolt de Vy-trein me naar de eindbestemming van deze dag.

laatste trein naar Stange

Op het uitgestorven station zie ik de rode achterlichten van mijn taxi afwachtend klaar staan. Een innig en warm onthaal van mijn gastvrouw Gemma markeert het einde van een reisdag vol ups en downs.  Vanaf het begin tot het eind heb ik het volste vertrouwen dat alles vandaag (of morgen) goed zal komen. Hoe, wanneer en waarlangs? Dat was de vraag. Het rood/blauw van Air France heb ik kunnen ontwijken, Het blauw van KLM levert mij toch nog een vertrouwde vlucht op. En het oranje, dat Nederland op de corona-kaart inmiddels niet meer is, komt morgen vast terug in de kleurenpracht van het herfstbladerdek dat de hier de omgeploegde akkers inmiddels bedekt.

Om 01:45 uur sluit ik deze reisdag af. Liggend in bed, wissel ik door het licht uit te doen, alle kleuren van groen tot rood in voor een pikzwarte nachtelijke omgeving. Noorwegen is nu de komende weken geen droom maar een werkelijkheid. Mijn ervaringen volgen binnenkort.

1. Marie-Thérèse:
    30 oktober 2021
    Dat was een spannend begin Ronald! Nu rustig verder in jouw geliefde Noorwegen! Ik blijf je uiteraard volgen en wens je veel mooie dagen!
  2. Jan en Jenny:
    30 oktober 2021
    Poeh. Dat was een enerverend begin! Geniet van de komende dagen.
  3. Vlug-Veringmeier Corrie:
    30 oktober 2021
    De eerste hobbels zijn genomen; een aangenaam verblijf gewenst in jouw 🇳🇴 Noorwegen‼️
  4. Ger-Jan:
    30 oktober 2021
    Tja, met een Franse slag 🇫🇷 is toch het spreekwoord? Geniet van het leven als God in Noorwegen 🇳🇴
  5. Tonnie .:
    30 oktober 2021
    Wat een avontuur nu al en de rest moet nog beginnen. 🇳🇴 Als ik het zo kan zien had je geen slechte plaats in het vliegtuig veel beenruimte maar niet aan het raam.
  6. Adje Hanegraaf:
    30 oktober 2021
    Nou Ronald ben blij dat je toch op je geliefde bestemming gearriveerd bent, geniet van je verblijf .
  7. Anneke:
    30 oktober 2021
    Ongelofelijk wat een hobbels moest je nemen om er te komen! Een avontuur op zich!Maar het is je gelukt! Vanaf nu weer genieten!
  8. Erik:
    30 oktober 2021
    Zo... Wat een avontuur om in Noorwegen te komen. Geniet ervan, ik ben net thuis gekomen uit Noorwegen 👍🇧🇻
  9. Eugenie:
    Geniet ervan!
  10. Caroline:
    30 oktober 2021
    Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Dit had alle symptomen van Murphy, maar met een onverwoestbaar vertrouwen in de goede afloop kom je er uiteindelijk altijd! Ik wens je mooie weken toe.
  11. Groen Hans:
    🥴🥴🙏🇳🇴
  12. Hans:
    31 oktober 2021
    Het is zo-ver, het is zover. Na alle strubbelingen zal het genieten van Noorwegen met nog meer volle teugen plaatsvinden.
  13. Frits en Marion:
    31 oktober 2021
    Wat een avontuur heb je al beleefd terwijl het eigenlijke avontuur nog moest beginnen. Wij gaan je weer volgen hoor.
  14. Karin:
    1 november 2021
    Nou Ronald, je krijgt het niet in je schoot geworpen, nu tijd om te gaan genieten van je lang verwachte, uitgestelde vakantie in je geliefde Noorwegen en ben weer benieuwd naar het verslag van je belevenissen.
  15. Melanie:
    6 november 2021
    Hey Ronald, Je aanvang van je reis naar Noorwegen lijkt wel de wet van Murphy, maar gelukkig maakt dit plaats van eind goed al goed..