Simplify en los van Zooikoorts! Beara Way, Ierland 2017

25 augustus 2017 - Glengarriff, Ierland

Dag 2, vrijdag 25 augustus

Simplify en los van Zooikoorts!

Dit Simplify is al meer dan een eeuw de boodschap van Henry David Thoreau. Hij schreef gedurende negen jaar aan zijn boek "Walden". Thoreau deed een poging om een tijdlang zeer eenvoudig te leven in een bos vlak bij het meer Walden. Zijn benadering van het leven heeft een filosofische en maatschappijkritische boodschap. Met name de waardering van persoonlijk bezit en het harde werken stelde hij ter discussie. Een simpel leven geeft ruimte voor reflectie en met minder materiële ballast kom je dichter bij jezelf.

Nu ik vandaag in mijn eentje met slechts één rugzak vol bezittingen voor tien dagen een praktisch leeg gebied intrek, ga ik op onderzoek of deze levensvisie van Thoreau ook op mijn beleving van toepassing is.

Onze Westerse maatschappij is vol van "Zooikoorts" zoals de Vlaamse onderzoeker Hein Zegers dat in zijn boek benoemt. Enkel een eenvoudiger leven maakt volgens hem gelukkiger. Loskomen van het drukke, luxe leven. Minder spullen, afspraken en contacten dus. Al deze wijsheid nam ik gisteren tot me via een bericht in "The Optimist", een dagelijks te ontvangen mail met steeds drie positieve berichten vanuit onze hectische wereld.

Vijf aandachtspunten neem ik de komende dagen mee:

⁃ minder is meer,

⁃ wees waar je bent,

⁃ ga buiten je comfort zone,

⁃ nederigheid is krachtig,

⁃ stilte geeft antwoord.

Vandaag: "minder is meer".

Ik heb thuis inderdaad een keuze gemaakt uit al mijn bezittingen met de vraag wat heb ik werkelijk de komende tien dagen nodig. De rugzak is snel gevuld met de beperkte noodzakelijkheden zoals kleding, eten, drinken, kookgerei, telefoon (?) en voor Ierland natuurlijk bescherming tegen de regen. Met dit minder werd het toch meer. Thuis in de kast doet de omvang er niet toe maar met 15 kilo gedurende 20 kilometer heuvel op en af aan je schouders/rug lijkt het wat je mee hebt genomen toch weer meer. Mijn dagelijkse tocht van A naar B wordt een route van “oud thuis” naar “nieuw thuis". Niets meer en niets minder. Onderweg staat de kale natuur centraal. Ook daar niets meer dan dat wat de natuur nodig vindt. Vandaag veel groen (landschap), veel wit (wolken die al dan niet leeg regenen) en heel veel schapen. Aan medemensen ontbreekt het tot aan het hartelijke ontvangst bij mijn B&B.

Simplify?

Gelukt!