Finse, the warriors are arrived

6 maart 2020 - Finse, Noorwegen

Vrijdag 6 maart

“Finse, the warriors are arrived”

Enkele reizigers, waaronder ik, hebben gistermiddag na de treinreis van 300 km de relaxed treincoupé verlaten. Finse, 1222m H.o.h. staat  op de stationaanduiding. Zittenblijvers hadden nog 169 km te gaan voordat zij de Noorse fjordenkust bij Bergen zouden bereiken. De spoorlijn van Oslo naar Bergen, ook wel de Bergensbanen genoemd, Is de hoogst gelegen hoofdspoorlijn in Europa en gaat over de Hardangervidda-hoogvlakte. Hier in Finse bevindt hij zich op het hoogste punt namelijk 1222 m boven zeeniveau. Het traject werd in 1909 opengesteld voor personenvervoer door koning Haakon VII en werd als een werkelijk meesterwerk betiteld. Finse als nederzetting, bestaat uit een luxe hotel bij het station, en het op 300 m afstand gelegen berghotel van het DNT (Den Norske Turistforening) en enkele tientallen ingesneeuwde huizen die volgens mij in de winterperiode niet operationeel zijn. Mijn eerste nacht verblijf ik aan het spoor, Finse 1222, hotel simpelweg genoemd naar zijn hoogteligging. Na een heerlijk drie-gangendiner, genoten van verstilde nachtrust, alles omgeven door een witte wereld die de komende dagen zal functioneren als de ijsplaneet “Hoth”. De echte kenners onder de lezers van mijn blog leggen nu direct de link met Star Wars. Star Wars is een Amerikaanse epische space-opera-filmserie bedacht door George Lucas. Zijn bedrijf werd in 2012 overgenomen door de Walt Disney Company. Wat wil nu, Episode V, The Empire Strikes Back, is in 1979/1980 gedeeltelijk hier opgenomen om in deze arctische omgeving de indruk te wekken dat het gevecht plaatsvindt op de ijsplaneet “Hoth”. Veertig jaar na de opnames, gaat nu precies in dit weekend hier een reünie-festival plaatsvinden. Fanaten van over de hele wereld maken hier vanaf vandaag hun opwachting. Als totaal niet-kenner van de Star Wars-wereld laat ik mij de komende dagen naast het sneeuwwandelen, onderdompelen in het leven van de “Warriors” op de ijsplaneet “Hoth”. Na een prachtige tocht van 10 km door de diepe sneeuw bij een temperatuur van -10 °C, volle zon en blauwe hemel verwissel ik mijn onderkomen van Finse 1222 naar de DNT-hut Finsehytta. Ik heb inmiddels wel geregeld dat ik bij Finse 1222, daar waar de basis zich gaat afspelen van dit spektakel, een passe-partout heb gekregen om als nuchtere buitenstaander verslag te doen van deze bijzondere gebeurtenis. Tijdens het ontbijt neem ik in de eetzaal al enige ontwikkelingen waar die in de richting van de herbeleving van 1979/1980 gaan. Een Duitse familie staat klaar in de startblokken en een kind van hun (zoon of dochter?) van rond de 10 jaar durft de strijd al aan. Compleet Star Wars gekleed met helm een geweer verschijnt hij/zijn aan het ontbijt. We hebben nog een hele dag te gaan voor het festival begint, maar wat de “kindsoldaat” betreft kan de strijd beginnen. Toch is het nog even wachten! Jullie arctische oorlogscorrespondent laat spoedig weer van zich horen.

1. Gemma:
    6 maart 2020
    Zo heee Ronald je treft het toch wel weer hè! Gaaaaaf
  2. Vlug-Veringmeier Corrie:
    6 maart 2020
    Leuk buitenkansje in dit prachtige oord!
  3. Martijn:
    Mooie panorama's
  4. Erik:
    6 maart 2020
    Gaaf zeg, om dat allemaal mee te maken in zo'n prachtige omgeving. Ik zou er bij willen zijn... Het is weer erg leuk om je verhaal te lezen. Nog beter, om het voor te horen lezen door Caroline op de terugweg van een gezellige vergadering bij Arie en Thea in Vlijmen van onze vereniging Nederland - Noorwegen. Een vergadering waarin wij trouwens democratisch besloten hebben dat je in 2021 een leuke lezing mag komen geven over deze fantastische vakantie 😉
  5. Caroline:
    6 maart 2020
    Prachtige foto's van een witte wereld. Nu al weer benieuwd naar het vervolg. Verder sluit ik me bij de vorige schrijver aan :-)
  6. Marianne en Matty:
    7 maart 2020
    Hallo Ronald. Wat een leuk verhaal over de mooie omgeving van Finse in de winter. Wij zijn er al twee keer in de zomer geweest voor de wandeling naar de "Blauwe Gletsjer". De laatste keer konden we de voet van de gletsjer niet bereiken omdat de brug over de bergbeek onbruikbaar was. Is deze wandeling ook in de winter te doen?
    Edvard Grieg heeft ook inspiratie opgedaan in die omgeving voor het schrijven van een muziekstuk. Ook wordt de Hardangervidda natuurlijk genoemd in het verhaal van "The Heroes of the Telemark"
    Een toepasselijke overweging:
    Aan het einde van de dag in de stilte van een winteravond op de Hardangervidda vervagen de dagelijkse dingen van de wereld en de lokroep van de toekomst. Er blijft alleen een verlangen naar stilte en die is er dan ook.

Het gaat je goed en een sportieve groet van ons.
  7. Tonnie .:
    7 maart 2020
    Hoi Ronald, wat een geweldige verhalen!! Ik volg ze met veel leesplezier,en de foto’s weer met echte Noorse sferen. Tonnie.
  8. MariAnne:
    7 maart 2020
    Na mijn dagje uitwaaien in Scheveningen, lees ik jouw verslag, en zit er zo ‘helemaal’ in, really! Gauw het volgende avontuur lezen. Tot zo!
  9. Ria en John:
    8 maart 2020
    In het blad Fiets van november vorig jaar staat ook een stuk over de 80 km lange fietsroute over de Rallarvegen (rallyrijder=werklui en vegen=weg), die langs de spoorlijn loopt en langs Finse1222 komt. Die route wordt vanaf juli tot oktober afgelegd door 20.000 fietsliefhebbers. Die route eindigt in Flam.
    Wat leuk om beide verhalen te lezen en de foto’s te bekijken.
  10. Ria en John:
    8 maart 2020
    Rallyrijder moet zijn rallar.