Golsfjellet

28 januari 2024 - Gol, Noorwegen

Noorwegen, temperatuur: -27°C, zelfs in Oslo. Dat betekent echt winter. Maar dat is al weer enkele weken geleden. Toch kreeg ik toen al de kriebels en de behoefte: “geef mij ook maar dat echte winterweer”. Hier in Nederland heeft het daar even op geleken met twee schaatsmarathons op ondergespoten skeelerbanen en drie dagen sneeuw. Honderdduizend kilo’s zout zijn er gestrooid, de nodige auto’s zijn van de weg geraakt en menig spoorwissel bij ProRail was direct van slag.
Dat is inmiddels allemaal geschiedenis. Temperatuur hier in Nederland is opgelopen naar +10°C en een strak blauwe hemel biedt mij hier op Schiphol zicht op sneeuwvrije start- en landingsbanen afgewisseld met door kerosinedampen vervuilde groene grasstroken. Het is wachten op de aankomst van de SAS, de luchtvaartmaatschappij die mij om 12.45 uur in anderhalf uur zal verplaatsen van Schiphol naar Gardermoen, de luchthaven van Oslo.

SAS, ons vliegtuig

Er vanuit gegaan dat die winter hier in Nederland niet echt zou komen, heb ik in oktober al een reis geboekt naar het winterlandschap van Noorwegen. De mij welbekende reisorganisatie SNP biedt een aantrekkelijke sneeuwwandelschoenreis (mooi scrabblewoord met hoge waarde) aan naar Golsfjellet.

Hotel in Kamben (Golsfjellet)

Voor mij een onbekend gebied, dus een nieuw avontuur. Ook daar zijn inmiddels de extreme wintertemperaturen verleden tijd, maar sneeuw zal er nog volop aanwezig zijn om onze groep, bestaande uit dertien deelnemers en een Nederlandse gids, uit te dagen voor het beleven van mooie wandeltochten.
Mijn fysieke problemen bij het wandelen gedurende het afgelopen half jaar, heb ik hopelijk inmiddels onder controle. Met intensieve fysiotherapie en veel oefeningen ter aansterking van alle spiergroepen, denk ik dat ik klaar ben voor deze  sneeuwbeleving.
Hier nu geen sneeuw, geen vorst, geen storm in Nederland, maar toch bleken er vandaag (zondag) geen treinen te rijden tussen Breda en Schiphol. Reden? Groot onderhoud en scheurtjes op diverse plaatsen in het baantraject. Gelukkig kwamen we daar gisteren al achter en kon ik zaterdagavond de laatst rijdende directe verbinding naar het vliegveld nog nemen. De afgelopen nacht was hotel Moxy nabij Schiphol mijn onderkomen. Hotelketen waar ik nog nooit van gehoord had, maar dat mij prima beviel, zowel wat prijs als kwaliteit betreft.

Schiphol vanuit hotel Moxy

Een vol vliegtuig brengt ons, voor mijn gevoel onder rustige atmosferische omstandigheden, naar noordelijke streken. Wat gaan al die mensen daar doen? Cultuur snuiven in één van de musea in Oslo, door naar de Noordkaap, familie opzoeken, werken, of mee met mij naar Golsfjellet?
Eenmaal geland op Gardemoen verzamelt de SNP-groep zich bij de bagageband. Alle dertien deelnemers zijn present. Iedereen is duidelijk herkenbaar aan het al dragen van stevige wandelschoenen, die vanaf morgen nodig zullen zijn wil je je kunnen verplaatsen op de onder te binden “sneeuwschoen”.
Nadat iedereen heeft geconstateerd dat zijn of haar bagage ook uit Nederland is meegekomen, nemen we plaats in de bus die ons gedurende een rit van 3 à 4 uur over een afstand van 190 kilometer richting ons berghotel gaat brengen.

Bus van Gardermoen naar ons hotel

Tijdens de rit door een besneeuwd landschap duiken we geleidelijk via de schemer de eerste nachtelijke donkerte in. Her en der wordt het intens zwarte landschap opgelicht door de nog aanwezig kerstverlichting.

Tijdens de rit

De wegen worden smaller, minder druk en geleidelijk maken we hoogtemeters om uiteindelijk op 995 meter hoogte te arriveren bij ons Kamben Høyfjellshotell. Na het verdelen van de kamers, het genieten van het vijfgangen-diner en de eerste kennismakingsgesprekken verdwijnt eenieder naar zijn kamer, nieuwsgierig naar wat de dag van morgen zal brengen.

1. Karin:
    28 januari 2024
    Een nieuw avontuur tegemoet, Ronald ga er wederom van geniete, wij genieten met je mee
  2. Carla:
    28 januari 2024
    Een mooie start, Ronald. Mooie wandelingen en geniet van het prachtige landschap. Ik verheug me op jouw verhalen en foto's@
  3. Ellen du Cloux:
    Veel plezier, Ronald
  4. Caroline:
    28 januari 2024
    Ah, je bent weer op pad, Ronald. Fijn om weer met je mee te reizen en te lopen. Geniet ervan!
  5. Ineke K:
    29 januari 2024
    Ha Ronald, fijn weer van je te horen.
  6. Marjan Spijkers:
    God tur!
  7. Erik:
    29 januari 2024
    Goede reis, geniet ervan!
  8. Dolly:
    29 januari 2024
    Wat heerlijk dat je weer in goede conditie bent om zo’n prachtige tocht te maken! Je bent ook echt een bikkel! Dat wordt een nieuwe fijne ervaring in een onbekend gebied, fantastisch!
  9. Gemma:
    29 januari 2024
    Geniet er maar weer goed van Ronald, fijn dat je vlucht goed is gegaan. Hier inmiddels alweer warme graden en gladdigheid.
  10. Jan en Jenny:
    29 januari 2024
    Dat wordt vast ook weer een mooi nieuw avontuur in een onbekende streek. Veel plezier. En...we volgen het weer.
  11. Marie-Thérèse:
    29 januari 2024
    Ha Ronald wat fijn dat je weer op reis bent en ik kan meegenieten van je verhaal.
    Fijne reis.
    En geniet van al het moois.
  12. Eugenie:
    29 januari 2024
    Fijn dat je weer goed kunt wandelen. Geniet ervan, ik ga je weer volgen. Groetjes
  13. Marije:
    29 januari 2024
    Een fijne tijd daar Ronald.
  14. Ingrid:
    Fijne dagen Ronald.
  15. Wil:
    29 januari 2024
    Ik sluit mij aan bij alle voorgangers Ronald.
    Een hele fijne tijd.
  16. Groen Hans:
    29 januari 2024
    Ziet er mooi uit! Laat nog wat sneeuw voor ons liggen als we naar Sjusøen gaan! Benieuwd naar de verdere ervaringen! Hilsen Hans
  17. Vlug-Veringmeier Corrie:
    29 januari 2024
    Aaaah, de “stoute schoenen” zijn weer aan! Een heerlijke wandelvakantie gewenst en dmv de verhalen en sfeerfoto’s reis ik mee!
  18. Adje Hanegraaf:
    29 januari 2024
    Veel wandelplezier in je favoriete land. Hoop dat je weer goed kan wandelen, en klachtenvrij blijft. Groetjes Adje
  19. Gerard Noordermeer:
    Daar gaat ie weer!!
    Ronald, veel plezier en geniet ervan (dan kunnen wij weer meegenieten)
  20. Adrie:
    Veel plezier Ronald!
  21. Frits en Marion:
    29 januari 2024
    Mooi dat je dit weer kunt doen. We zijn benieuwd wat deze "sneeuwschoenen" gaan opleveren! Veel plezier.
  22. Joop Oomens:
    30 januari 2024
    Mooie trip toegewenst.
  23. Melanie:
    3 februari 2024
    Weer fijn om jou volgende avontuur te lezen, veel plezier!