Als iemand echt van de natuur houdt, vindt men overal schoonheid

2 februari 2024 - Gol, Noorwegen

De ochtend biedt rondom het hotel slechts zicht op een klein wereldje. Het sneeuwt al enige tijd en de sneeuwschuiver is druk in de weer om de toegangsweg naar het hotel open te houden.

Ochtendzicht

Ik kies er vandaag voor om me niet aan te sluiten bij het groepsprogramma. Zij gaan vandaag een tocht langs drie toppen maken, maar in afwachting van het weer (sneeuw en wind) weten zij nog niet of dat allemaal haalbaar is. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met hoe mijn lichaam de uitdagingen van deze week aankan. Wetend dat ik vier maanden geleden nog geen kilometer pijnloos kon lopen, zijn de prestaties van de afgelopen vier dagen boven verwachting. Veel dank ben ik daarom verschuldigd aan Doornbos Fysio Groep, die mij aan de hand van een trainingsprogramma aan het werk gezet hebben. Met extra spieropbouw van het gehele lichaam lijken de belemmerende pijnen ver verholpen te zijn. Met een definitieve ingreep aan de linkerknie wacht ik voorlopig nog maar even.

Solotocht

De groep vertrekt om 10.00 uur en ik ga zelf iets later met een wat minder zwaar programma  een kleinere tocht maken. Een dag alleen op pad vind ik totaal geen probleem. Ik heb immers in Noorwegen al veel op mijn eigen houtje rondgesjouwd.

Verwarmd op pad

Mijn wandelschoenen staan weer lekker droog en voorverwarmd op de “grillplaat”. Met warme voeten duik ik de natuur in. Ik neem alle tijd en stop bij alles wat mijn aandacht vraagt. Er is zoveel te zien waar je vaak aan voorbij loopt wanneer je slechts van A naar B loop met als doel B te bereiken.

Solotocht

Vincent van Gogh(1853-1890) citeerde ooit: “als iemand echt van de natuur houdt, vindt men overal schoonheid”. Ik ga dat vandaag ondervinden. Zelf een spoor trekkend over de vers besneeuwde loipes zie ik links en rechts de nodige details waar ik afgelopen week minder aandacht voor had. Het geluid van één paar stappende sneeuwschoenen klinkt anders dan het seriegeluid van veertien paar.

Het hazenpad nemen

Een afslag richting “off-loipe” laat ik toch maar voor wat hij is gezien de diepte van de sneeuwlaag. Zo te zien worden de wegaanwijzingen ook gevolgd door de dierenwereld, hier waarschijnlijk door een haas.

Grillhytte

Ik vervolg mijn route richting de “grillhytte” waar ik een pauze neem om mijn lunchpakket in alle rust te verorberen. Een enkele langlaufer schuift voorbij maar is blijkbaar nog niet toe aan een pauze. De zon schijnt volop maar er is werking in de lucht. Waarschijnlijk komt er opnieuw nog lichte sneeuwval of zelfs regen. De temperatuur loopt op tot enkele graden boven nul.

Voor de terugweg neem ik een andere route. Het traject van de enkele dagen geleden gespoorde loipe is nog zichtbaar, maar ik trek tussen de langlaufgeulen mijn eigen nieuwe spoor.

Besneeuwde loipe

De bast, het schors en de takjes van de berken- en sparrenbomen zijn rijkelijk begroeid met medebewoners. Nog interessanter wordt het als ik een volgende spar opzoek voor een sanitaire stop. Met mijn neus tegen het schors ontwaar ik geen ijspegels, daar is het immers te warm voor, maar meerdere harspegels. Prachtig om te zien hoe druppel voor druppel de pegel in de loop der tijd in aangegroeid.

Harspegels op spar

Van Gogh had echt gelijk door te stellen dat overal in de natuur ook kleine staaltjes schoonheid voor het oprapen liggen. Na deze sanitaire stop en het waarnemen van deze wonderlijke pegels loop ik verder en de zon heeft inmiddels plaats gemaakt voor wolken en veel wind. Gelukkig wind in de rug. Het zicht op de omgeving verandert van een liefelijk decor in een kille winderige entourage.

Niet winddicht

Bij aankomst in het hotel bied ik mijn schoenen hun eigen verwarmde plekje op het rek. Zelf creëer ik nog een stevige bui, maar dan wel onder eerst de warme en vervolgens koude douche. Opgefrist kijk ik terug op een tocht waarbij de kleine dingen in de natuur hun schoonheid bewezen hebben.

Detail

Zie ook video’s

1. Ellen du Cloux:
    3 februari 2024
    Alleen kan de beleving nog intenser zijn, volgens mij.
  2. Karin:
    3 februari 2024
    Schoonheid is echt overal, je moet het wel zien.
  3. Hans:
    3 februari 2024
    Observaties in detail. Meesterlijk. Ook de citaten van Vincent Van Gogh en A. Roland Holst
    zijn zeer de moeite waard. Dank Ronald en geniet nog even.

Hans G.
  4. Adje Hanegraaf:
    3 februari 2024
    Prachtige foto's Ronald details van de natuur als je er oog voor hebt. Fijn dat je dit allemaal weer kan doen.
  5. Ineke K:
    Prachtige details!
  6. Tonnie .:
    3 februari 2024
    Toch ook eens rustig om alleen te wandelen.prachtige foto's
  7. Groen Hans:
    3 februari 2024
    Heerlijk om zo een te zijn met de natuur..
    Mooie beelden en verhaal. En ehhhhh…pas opereren als je er niet meer op lopen kan of teveel pijnen hebt🤗. Derhalve goed beleid🙏
  8. Wil:
    5 februari 2024
    Profiteer zolang het kan Ronald, en wij genieten weer van jou mooie verhalen en prachtige foto's.

Jouw reactie