Het geluid van de stilte

1 februari 2024 - Gol, Noorwegen

De  stormvoorspelling die gisteren werd afgegeven, heeft afgelopen nacht inderdaad over Noorwegen geraasd. De storm krijgt in Noorwegen de naam Ingunn mee. Dit is een samengestelde Scandinavische naam die staat voor “door god bemind”. Of hier nog sprake is van het duel tussen de goden Loki en Njord weet ik niet, maar delen van het land waren afgelopen nacht opgeschrikt met een code rood. Zelf heb ik tijdens de slaap niets gemerkt van de gierende wind om ons hotel. Ik was in diepe dromen beland met een nabeleving van de tocht van gisteren. Tijdens het ontwaken is hier in ieder geval de windkracht teruggelopen tot normale waardes.

Na de storm

“De stilte van de natuur heeft veel geluiden”, citaat van Adriaan Roland Holst (1888-1976). Die diversiteit aan natuurgeluiden ervaar ik vandaag ook tijdens onze tocht langs de rivier Tisleia. We lopen door een gebied waar praktisch geen bebouwing is. De hotelbus zet ons af bij de Øynevegen en vanaf daar begint onze tocht van ongeveer 11 kilometer.

Mobiele rendierslachterij

Bij de laatste boerenwoning waar wij langskomen staat een mobiele rendierslachterij. Een aantal grote containers en vrachtwagens. Vanuit een verzamelomheining kunnen de rendieren via een trog richting hun laatste stop gedreven worden. De slachterij is op dit moment niet in bedrijf. Er lopen nog wel twee potentiële slachtoffers vrolijk of misschien wel gestrest in de weide heen en weer te dartelen. Geen idee wanneer zij afscheid zullen moeten nemen van het vredige leven hier in de regio.

Laatste 2 slachtoffers

We dalen af en vanaf hier is er geen gebaande route. Het is voor de voorste loper stampen in de sneeuw en alle volgelingen zorgen voor het verdere afwerken tot er uiteindelijk voor de laatste loper een redelijk sneeuwspoor ontstaat.

Werk van de spoortrekkers

Aan beide zijden langs het ontstane spoor groeien de wanden tot soms wel 50 centimeter hoogte. Vanaf die hoogte reikt het horizontale sneeuwvlak met al zijn glinsteringen tot eindeloos ver.

Spoor na passage

Wij verbreken hier de stilte van de natuur door onze voortbeweging, maar de wind laat ook hier van zich horen. Over het vlakke sneeuwdek giert op zijn tijd de wind met wisselende snelheden en de daarmee samenhangende geluiden. Het jaagt de  losliggende kleine sneeuwkristallen met zich mee. We lopen tegen de wind in en de zon zorgt voor een wonderlijke lichtval met links de snel stromende rivier en rechts de vlakke moerasvlakte.

Stilte of geluid?

Zodra we in een bosrijker perceel lopen is de temperatuur door de schaduw van de bomen aanmerkelijk lager. De taak als spoortrekker wordt regelmatig afgewisseld gezien de zwaarte van deze klus. De bomen en takken bewegen en zwiepen met krakende geluiden mee, soms door de wind, soms door de lopers die zich met moeite overeind kunnen houden.

Kris kras overal tussendoor

Halverwege doemt er tussen de bomen een hut op. Mooi moment om uit de wind onze lunchpauze te houden. Helaas is de hut op slot, maar in de zon en uit de wind kan ieder genieten van zijn natje en droogje.

Lunchpauze

Tijdens het tweede deel van de tocht lopen we regelmatig vlak langs de oever van de rivier. Op veel plekken bevinden zich dikke ijsschotsen op en langs rotsblokken in het water en hoor je het geluid van het jagende water dat zijn stroomafwaartse weg zoekt. De zijwaartse uitwaaiers van de rivier zijn zo dik bevroren en voorzien van een sneeuwdek dat we ook daar over kunnen lopen. Het ijs kraakt niet, maar je hoort tijdens de stokzetting wel elk contact met de ijslaag. De zon blijft maar schijnen en door zijn wisselende hoogte wordt de lichtval per uur anders. Aan fauna is er buiten de diverse sporen in de sneeuw weinig waar te nemen, maar enkele rivierspreeuwen worden door onze ornithologen waargenomen. Zelfs drie witte zwanen weten in het koude water hun weg te vinden.

Sporen langs de rivier

De laatste kilometers leggen we af via het spoor van de loipe. Als we tot het eindpunt zelf ons spoor door de dikke sneeuw blijven trekken, dan zijn we niet voor donker binnen. Als beloning voor de inspanning duiken we na het zetten van de laatste stappen in Oset een hotel binnen voor warme chocomelk en natuurlijk Noorse wafels. Hier niet meer het geluid dat de stille natuur voortbrengt, maar op de achtergrond een monotone melodie via de luidsprekers van het hotel. De hotelbus pikt ons op en om 17.00 uur zijn we terug op ons vertrouwde hoteladres in Kampen.

Na het avonddiner waar iedereen weer volop aan het woord is met het ophalen van de belevenissen van vandaag, trek ik mij terug in mijn kamer, doe de balkondeur open en luister tot slot nogmaals naar het geluid van de stille natuur.

Zie ook video’s

1. Ger-Jan:
    2 februari 2024
    De foto’s geven een mooi beeld van de dag. Inspirerend en het geeft een antwoord op mijn vraag: hoe ver zak je weg in de sneeuw?
  2. Joop Oomens:
    2 februari 2024
    De stilte en de besneeuwde natuur lijken zich iedere wandeldag weer te herhalen. Maar zonder in herhaling te vervallen weet jij mij steeds weer te boeien. Je hebt een goede pen Ronald.
  3. Marjan Spijkers:
    2 februari 2024
    Mooi. En fijn dat bij jullie de overlast van Ingunn meeviel.
  4. Jan en Jenny:
    2 februari 2024
    Wat een prachtige natuur. Wij genieten enkel mee via foto's en verhaal, want zelf zo'n tocht , nee daar zijn we niet voor geschapen. Dus , dank je Ronald voor de foto's en mooi bijpassend verhaal.
  5. Ineke K:
    Prachtige beelden!
  6. Hans:
    2 februari 2024
    Prachtig. Het geluid van de stilte. The sound of silence.
    Inspirerend in een onrustige wereld vol lawaai.
    Mooie dagen!
    Hans G.
  7. Ellen du Cloux:
    2 februari 2024
    Dit soort stilte heb ik ook rond Antarctica ervaren. Is fascinerend!
  8. Vlug-Veringmeier Corrie:
    2 februari 2024
    In één woord: indrukwekkend!!!
  9. Adje Hanegraaf:
    2 februari 2024
    Wat een heerlijk avontuur, een met de natuur. Geniet van hè verhalen en foto's.
  10. Wil:
    3 februari 2024
    Het is weer een prachtig omschreven dag beleving
    Jullie zijn echte bikkels.
  11. Marianne:
    5 februari 2024
    Ik krijg altijd de rillingen van troggen waar de dieren de dood ingedreven worden. Lopen daar 2 prachtige rendieren ... 😢 Sorry 🙁

Jouw reactie