Maarten van Rossumpad 1, (kaart 3,4 en 5)

12 juli 2022 - Den Bosch, Nederland

Weersvoorspelling: meer dan goed.

Agenda: drie dagen geen geplande afspraken.

Enthousiasme om te wandelen: groot.

Sky-line Maasoeverappartementen

Zoekend in het aanbod van LAW-routes in de rekken van de bibliotheek brengt mij bij het Maarten van Rossumpad. Nee, niet vernoemd naar de Maarten van Rossum uit “de van Rossums“ en “de slimste mens “. Wel een lange-afstand-wandelroute (LAW4)  van Den Bosch naar Steenwijk (385 km), in de voetsporen van de krijgsheer Maarten van Rossum die rond 1490 in het dorp Rossum geboren moet zijn.

Ik ga voor enkele etappes van deze route tussen Den Bosch en Varik. Ik struin langs de oevers van de Maas en de Waal en door kleine rivierdorpjes waar het hier en daar lijkt alsof de tijd heeft stil gestaan.

En nu?

Wie was die historisch imposante krijgsheer Maarten van Rossum? Ik zou het natuurlijk aan de huidige historisch geschoolde BN-er Maarten van Rossum kunnen vragen, maar alleen al denkend aan de sombere blik en negatieve uitlatingen van de beste man zou ik het enthousiasme voor deze tocht mogelijk al kwijtraken.

Dan toch maar gewoon gaan lopen in de wetenschap dat er de nodige geschriften zijn, waarin beschreven staat dat de Maarten van Rossum van eeuwen terug zowel als held als boef heeft opgetreden.

Het worden drie dagen van pendelen. Voor- en natransport vindt plaats met de auto en mijn minifiets. Overnachten doe ik op een SVR-camping bij de boer in Tuil.

Vandaag wordt het 17 km. lopen. Ik parkeer de auto in Alem, fiets naar Den Bosch en vergrendel mijn minibike aan de paal voor een “invalide-parkeerplek” naast het appartementengebouwen aan de Maasoever. Goede hoop hier vanmiddag mijn fiets terug te vinden.

Bewaakte fietsenstalling

Terwijl de vermogende appartementbewoners op mij neerkijken, duik ik direct de natuur in. Een prachtig pad voert mij kilometers lang langs de oever van de Maas. De temperatuur stijgt al snel en het pad wordt regelmatig versperd door runderen die verkoeling zoeken in en bij het Maaswater.

Verkoeling

Blauw, groen en geel zijn de kleuren die het beeld vandaag vooral bepalen. Na enkele uitzendingen op tv gezien te hebben van de Vlaamse kunstenaar en kunsthistoricus Charlotte Caspers besef ik nu extra goed wat kleurnuance bij de mens teweeg kan brengen. Vandaag levert voor mij het spel van de kleurafwisseling vooral rust en bezinning op.

Blauw, groen en geel

De stand van het water is momenteel redelijk laag. Dat dit gebied ook andere tijden kent en heeft gekend blijkt uit de afwisseling van oudere en nieuwere gemalen langs de route, die in nattere tijden het water mogen lozen vanuit het aangrenzende land richting de Maas.

‘t Laag Hemaal gemaal

Na 12 kilometer gelopen te hebben, soms tussen gras, struiken en bloemen tot heuphoogte toe, ga ik de Maas over met het veer van Alem.

Kettingveer Alem

Opnieuw een traject waar ik sporadisch iemand tegenkom. Het zijn vooral gemotoriseerde fietsers die hier de routes over de dijken volgen, maar zij kunnen uiteraard niet de wandelpaden vlak langs het water volgen. Slechts enkele boeren die vandaag niet op de barricade staan, zijn driftig doende het gedroogde hooi van het land binnen te halen. In en rond de dorpen wonen zichtbaar de nodige sympathisanten van de protesterende boeren en zij tonen dat door onze nationale driekleur ondersteboven op te hangen. Blauw-wit-rood dus.

SVR-camping in Tuil

Mijn tocht voor vandaag eindigt in Alem, een heel klein dorpje op de Gelderse oever van de Maas. Voordat de rivier in 1930 werd recht getrokken, lag het dorpje nog in Noord-Brabant. Grenswijzigingen zijn van alle tijden. De naam van de nederzetting Alem, voor het eerst genoemd in 1107, is een samentrekking van “Aa” (Germaans voor water) en “Heim” dat woonplaats betekent.

Kerk Alem

Voor mij is Alem vandaag niet mijn verblijfplaats. Ik pak vanuit hier mijn auto, haal de fiets op bij de Maasoever in Den Bosch en ga richting de camping in Tuil. Daar aangekomen, controleer ik na de een verfrissende koude douche het lichaam op teken. Clean! Nu tijd om uit te rusten van een hete, maar prachtige zomerse dag in de sporen van Maarten van Rossum.

Home sweet home

1. Hans:
    🤗🙏🇳🇴
  2. Frits en Marion:
    Heerlijk wandelweer. 🚶‍♂️🥾
  3. Ineke K:
    13 juli 2022
    Leuk weer van je te horen.
  4. Haye:
    13 juli 2022
    Fraaie tocht Ronald en leuk verhaal!
  5. Ria en John:
    13 juli 2022
    Wat leuk dat je het MvR pad loopt. Wij zijn daar vorige zomer aan begonnen en zijn vorige week in de buurt van Ommen aangekomen.
  6. Vlug-Veringmeier Corrie:
    14 juli 2022
    En zoveel moois niet ver van huis….!
    Fijne wandeling gewenst!
  7. Hans:
    14 juli 2022
    Heb goede herinneringen aan het rivierengebied.
    Dank voor het mogen meebeleven Ronald. Een heerlijke dag!
  8. Marie-Thérèse:
    14 juli 2022
    Goed dat je weer loopt en ons meeneemt op je reis! Stik leuk.🌞🌞
  9. Wil:
    14 juli 2022
    Leuk om weer een reisverslag van je te ontvangen en te kunnen lezen .
    ( ik dacht al Maarten van Rossum)
  10. Anneke:
    Mooi verslag Ronald!
  11. Ingrid:
    14 juli 2022
    Weer mooi geschreven Ronald, bedankt. En , Nederland is mooi.
  12. Tonnie .:
    14 juli 2022
    weer gezellig om te lezen !bedankt Ronld.
  13. Adrie:
    15 juli 2022
    prachtverhaal weer Ronald !