Noorwegen 2018, ”Nordvegr”, de weg naar het noorden.

29 juni 2018 - Sirdal kommune, Noorwegen

Noorwegen 2018, “Nordvegr”, de weg naar het noorden.

Na een eerste korte kennismaking met de havenstad Stavanger zet de trein van de NSB, Norges Statsbaner, koers richting het zuiden. Mijn bestemming voor vandaag is het kleine bergdorpje Ådneram, hemelsbreed nog geen 100 km ten oosten van Stavanger. Zonder eigen vervoer is Ådneram eigenlijk amper te bereiken maar na enig speurwerk heb ik toch een verbinding gevonden. Het oorspronkelijke plan is om in het weekend deze kant op te gaan maar dat kan ik helemaal vergeten. Het is nu of pas na het weekend, komende maandag dan weer.
Stampvolle trein, met voor iedereen een gereserveerde zetel, brengt mij in bijna twee uur naar Gyland. De treindeuren gaan open. Één medereiziger stapt samen met mij uit. De rest raast gezamenlijk door richting Oslo. Echt “in the middle of nowhere” sta ik moederziel alleen met 17 kilo op mijn rug op een totaal verlaten stationsperron. Geen NSB-ambtenaar te bekennen om ook maar iets aan te vragen over de busverbindingen. Hier ooit nog een bus? Wanneer? Waar? Hoop doet leven en de dag is nog niet om. Een passant weet mij te bevestigen in mijn veronderstelling dat er toch over één uur een bus zal moeten komen.
Tijd genoeg om me te verdiepen in het boekje: “Bergtochten in Noorwegen” van Jolanda Linschooten. Ik stuit al direct op het als eerste genoemde vooroordeel over dit land, nl. “Je hebt hier drie weertypes: het heeft zojuist geregend, het regent en het begint zo te regenen”. Dit lees ik dan met het zweet op mijn voorhoofd. Niets is tot nu toe minder waar. Voor mijn tocht geldt volgens de voorspelling voor de komende week eerder: “de zon heeft geschenen, de zon schijnt en de zon gaat zo schijnen”.
En jawel er arriveert om 15.50 uur een taxibusje, lijndienst 884 bij navraag. Chauffeur blij dat  hij in ieder geval niet in zijn eentje deze bochtige rit hoeft te maken. Mijn medepassagier stapt na een half uur uit in Tonstad en ik doe een verwoede poging over te stappen op lijndienst 883 die mij volgens reisplan verder zal brengen naar mijn eindbestemming voor vandaag. Toch maar blijven zitten want de chauffeur zet nu de pet op van lijn 883 in zijn zelfde taxibusje. Samen rijden we nog eens 55 minuten in noordelijke richting, tijdens een kort traject vergezeld door een extra lokale passagier. En deze hele reis voor NOK 42, een kleine € 5,-. Het had zelfs voor NOK 21 gekund maar dan had ik mij voor moeten doen als senior en daarvoor moet je hier 67 jaar zijn. Nou daar voel ik me te jong voor!
Tegen 17.30 uur zet de taxichauffeur mij af voor mijn eerste hut van DNT, Den Norske Turistforering . Hij vraagt wanneer ik weer terug ga, waarop ik antwoord 9 juli. Dan kan ik u ‘s morgens om 7.00 uur ophalen, want dat is op die dag de enige mogelijkheid. Die afspraak leg ik direct vast en neem met een ferme handdruk afscheid van mijn privé-chauffeur.
Aangezien ik lid ben geworden van DNT heb ik tegen gereduceerd tarief toegang tot deze onbemande hut waar al langere tijd niemand geweest is volgens het gastenboek. De sleutel haal ik op 500 meter verder in het dal en daar staat morgen ook een ontbijt voor me klaar. Dit alles voor NOK 270 (nog geen € 30,-). Hoezo Noorwegen een duur land?
De naam Noorwegen komt van nordvegr wat oudnoors is voor “de weg naar het noorden”.
Na mijn taxirit van vandaag zet ik de tocht naar het noorden de komende 4 dagen wandelend voort via een waarschijnlijk prachtige route van DNT-hut naar DNT-hut.

1. Frits en Marion:
    29 juni 2018
    Tjonge jonge Ronald, het vorige verslag nog maar net gelezen en de volgende staat er alweer. Ons staat nog steeds bij dat het heerlijk relaxed is in Noorwegen. Mooie natuur, geen stresskippen om je heen en dat soort dingen. En dan Ronald Hage, jij bent haast sneller dan ons haastige leven hier in werkend Nederland!
    Maar ja, wel weer een prachtig verhaal, alsof we er werkelijk bij zijn.
  2. Karin:
    30 juni 2018
    Het is heerlijk je verhalen te lezen en je kunt inderdaad een goede voorstelling maken van je leven daar alsof je je op een steenworp afstand bevindt, hetzij in een minder hectische omgeving😉 De foto’s spreken voor zich
  3. Hans:
    Hoi Ronald.
    Wat een heerlijke impressies in je reisverslagen. Ook in Brabant zonovergoten dagen. Sproeiverbod. Schrijfpassie maakt ons deelgenoot van je pad. Dank en een prachtdag. Hans
  4. Marianne en Matty:
    30 juni 2018
    Goedemorgen Ronald Vanuit Costa del Sweden. Bedankt voor je verhaal en het is toch mooi om mee te maken hoe alles toch goed geregeld is in deze onmetelijk grote landen. Gelukkig hebben ze nog nooit van een staking gehoord in het streekvervoer.
    We zitten nog steeds in Dalarna. Jouw tips en info zijn goud. De kopermijn was een hele mooie belevenis en nu weten we ook waar de rode Dalarna paardjes vandaan komen.
    We staan aan het meer op het eiland Solleron en de rugzakken staan klaar om een wandeling te gaan maken uit jouw boek.
    Komende dagen richting Noorwegen voor een bijzondere wandeling uit boek en wel de wandeling dat je met een bootje wordt afgezet in Noorwegen en je weer terug gaat wandelen naar Zweden!!!! Het weer is goed. Zonnig en een aangename temperatuur.
    Komende week dan toch naar Noorwegen.
    De Noorse Trollen hebben het toch goed met jou. Het is een heel werk geweest om overal de rode letter " T " van Trollen op de rotsen te schilderen zodat Ronald uit Nederland de weg niet kan kwijt raken. Het gaat je goed en we zien elkaar weer in het Mastbos.
  5. Gerard Noordermeer:
    Ronald,
    Het belooft weer een prachtige tocht te worden, en het verslag doet mij weer op het puntje van mijn stoel zitten. Wat leuk om zo weer het wel en wee mee te maken.

Heel veel l,zier
  6. Annemie:
    30 juni 2018
    Hoi Ronald. Wat grappig om te lezen.....Jij bent lekker bezig en neemt het zoals het komt daar ....zoiets doen we niet vaak meer.
    Geniet van je vrijheid, de rust, en het landschap 😊😎
  7. Ellen du Cloux:
    2 juli 2018
    Inderdaad jij schrijft sneller dan God kan lezen (om ... over Vestdijk te citeren).
    Het zijn iedere keer prachtige verhalen. Ik kom helemaal in de vakantiemodus!
    Liefs, Ellen