Noorwegen 2018, Het “Uthus” warm nest en kraamkamer voor wollen vesten

28 juni 2018 - Stange, Noorwegen

Noorwegen 2018, Het “Uthus”, warm nest en kraamkamer voor wollen vesten.

De eindeloze uren krachtige zon brengen de graanhalmen in extase. De “graanschuur” van Noorwegen gedijt goed onder de huidige weersomstandigheden. Levend temidden van de wuivende halmen, bereikt mij de vraag van één van mijn blogvolgers of de godin van het gewas en met name van het graan, Ceres, al op mijn pad verschenen is. Ik denk dat zij zich niet aan mij waagt gezien het risico dat ik de spade ook per ongeluk in haar rijke grond zal plaatsen. Overigens op eigen bodem in Breda ontmoet ik Ceres dagelijks aangezien ons appartement aan de voorzijde uitzicht biedt op de Ceresstraat, waarschijnlijk naar haar vernoemd in verband met het brouwerij verleden van die buurt.
Nee, godin Ceres niet ontmoet, maar zelf heb ik hier in combinatie met mijn graafwerkzaamheden wel een goddelijk bestaan.
De adelijke titel “graaf” die een andere blogvolger mij toebedeelt past zeker goed bij de verzorging die ik hier dagelijks onderga bij mijn gastvrouw Gemma. Aan niets kom ik tekort en zij zorgt ervoor dat er voldoende gezonde calorieën in mijn lichaam belanden.
Naast de zorg voor mij is Gemma dagelijks druk in de weer met haar breiwerk in de “Strikkeriet”. Niet zoals waarschijnlijk veel Noren met twee breinaalden in een schommelstoel bij de open haard, nee, zij houdt er een professionele breierij op na. In het andere deel van het “Uthus”, het gastenverblijf waar ik slaap, bevindt zich haar breikamer. Met de nodige machines vervaardigt zij prachtige wollen vesten, poncho’s en haarbanden van kleurrijke Italiaanse wol. Niet de standaard Noorse trui dus, daarvoor moet je elders zijn. Regelmatig komen groepen bezoekende vrouwen een kijkje nemen in haar atelier. Op bestelling wordt ieder wolwerk op maat met liefde vervaardigd en voorzien van het huislogo geleverd. Na de dag van mijn vertrek ontvangt Gemma een invasie van 30 dames in getal. Dat kan niet allemaal in de breierij dan maar met het mooie weer allemaal buiten in de tuin. Kijken, luisteren, koffie met taart en hopelijk kopen of bestellen.
Ik laat de dames alleen en vervolg mijn tocht via vliegveld Oslo naar de kustplaats Stavanger. Daar wacht in het Vandrerhjem Mosvangen (jeugdherberg) een bed op mij ter overbrugging van de nacht die mij naar het tweede deel van mijn reis in Noorwegen brengt.

1. Tonnie .:
    29 juni 2018
    Dit deel van de reis was weer geweldig met mooie foto's en video's.
  2. Frits en Marion:
    29 juni 2018
    Goed werk Ronald! Zowel voor Gemma, het echte graafwerk, als voor ons met weer prachtige verhalen en foto's. Ik schat een beetje in dat dit deel een mooi opwarmertje is voor het vervolg. We kijken er naar uit!
  3. Karin:
    30 juni 2018
    Tot nu toe voor Gemma als voor jou een geslaagde missie