Dovrefjell, Noorwegen zomer 2019

6 juli 2019 - Breda, Nederland

Zaterdag 6 juli

"Dovrefjell, Noorwegen zomer 2019"

Het boekje "Bergtochten in Noorwegen" van Jolanda Linschoten heeft mij vorig jaar enthousiast gemaakt voor het maken van een solo-bergtrektocht in het gebied ten zuiden van Blåsjø(meer), honderd kilometer ten oosten van Stavanger. Die tocht heeft enorm veel indruk op mij gemaakt. Ik heb ook toen weer ervaren dat ik heel goed een ruime week in mijn eentje kan zijn en mij geheel overgeef aan het hier en nu van de dag. Voor dit jaar is mijn keuze gevallen op een 6-daagse trektocht van DNT(Den Norske Turistforening)-hut naar DNT-hut door de Dovrefjell, het gebied dat ik 3 jaar gelden tijdens mijn pelgrimstocht van Oslo naar Trondheim aan de oostkant belopen heb. Komende week duik ik het ruigere en hogere deel van de Dovrefjell aan de westzijde in. De één na hoogste top van Noorwegen  (2285 m) Snøhetta ligt op mijn route. Afgelopen week was het daar nog wit en -7ºC (gevoelstemperatuur -17ºC), maar vanaf nu lopen op die hoogte en dus ook op de lagere delen de temperaturen flink op. Ik zag al +17ºC in de weersvoorspelling staan. Kortom, tijd om te vertrekken. Morgen reis ik richting Noorwegen en hoop ook dit jaar een mooie, indrukwekkende en spannende tocht te lopen. Alleen is alleen. Toch ga ik weer regelmatig mijn belevenissen letter voor letter invoeren in mijn iPhone en op die manier delen met wie daar prijs op stelt. Mocht jij de verhalen willen volgen, doe dan niets. Stel je geen prijs op het "meelopen" door de Dovrefjell laat dat dan even weten.