Op eigen houtje op pad, Stange – Hamar - Elverum (deel 4)

15 september 2022 - Stange, Noorwegen

Huis Gemma

Zaterdag. Het is een soort van opnieuw thuiskomen als we bij Gemma te gast zijn. We kletsen bij over koetjes en kalfjes, maar ook de situatie in de wereld blijft zeker niet onbesproken. Een wandeling naar het nabijgelegen Balberg staat altijd wel op ons programma. Er hangt daar een sfeer alsof de tijd sinds mijn eerste bezoek in 2016 is blijven stilstaan.

Balberg

In de middag verplaatsen we ons naar Hamar, bekend van het Vikingskipet, de schaatsarena van de Winter Olympische Spelen in 1994. Nu daar nog geen ijspret, maar het is wel de moeite waard om in het centrum van de stad te zien hoe daar te midden van alle bebouwing een publiekelijk toegankelijke stadstuin is aangelegd. De dochter van Gemma is daar de initiatiefneemster van en vandaag is daar “Open tuin”. Er wordt uitleg gegeven en er is een proeverij. Bezoekers mogen hier zelf op eigen initiatief dagelijks kruiden plukken en andere producten uit de bakken meenemen. Heerlijk ruraal urbaan sfeertje zo midden in de stad.

Stadstuin Hamar 1

Zondag. Het belooft opnieuw een mooie dag te worden en een bezoek aan het Norsk Skogmuseum in Elverum staat op ons programma. Dit Bosmuseum toont alle aspecten van vroeger en nu wat betreft het leven in en van de natuur. Plantengroei, boomsoorten, dierenleven op het land , in de lucht en onder water worden met beeld en uitleg heel dicht bij de menselijke beleving gebracht.

Skogmuseum Elverum

Natuurlijk zijn we ook hier specifiek geïnteresseerd in alles wat met het hout te maken heeft. Al eeuwen lang is de mens in Noorwegen sterk verbonden geweest met het leven van de bosbouw en alle activiteiten die daarmee verbonden waren. Beelden van hoe het er vroeger aan toeging bij de bosarbeid, vormen een sterk contrast met de aanpak van nu. De skogluft (boslucht) dringt zowel in het museum als tijdens de wandeling in het omringende park, tot diep in de longen door.

Houtkap vroeger

Moderne bosbouw

Het is zondag, prachtig weer, maar ook nu is er bijna geen mens die van al deze schoonheid op deze plek geniet. Wij gaan voldaan terug naar Stange met opnieuw een hoop informatie over het thema dat ons al ruime tijd bezighoudt. Hout dus!

De eenzame mens tussen het hout

Maandag en dinsdag. Traditiegetrouw bestaat onze aanwezigheid bij Gemma niet alleen uit het heerlijk genieten van de rustige omgeving en haar gastvrijheid, ook vraag ik altijd naar de bijna nooit ontbrekende klusjeslijst. Er blijkt deze keer een flinke berkenboom het uitzicht vanuit haar keuken te belemmeren. Tevens staat de boom het verder groeien van een jonge beukenboom flink in de weg. Conclusie: die boom gaat eruit!

Houtkap

Ladder, gereedschap, kluskleding en helm verzamelen en aan de slag. Samen met Laetitia zorg ik ervoor dat enkele uren later de prille beuk en Gemma blij zijn met hun extra ruimte en zicht. Met een stukje van de berkenstam weet ik nog wel iets te doen. Wat? Dat zal later mogelijk nog eens gaan blijken.

Nieuw uitzicht vanuit keuken

Nog één nachtje slapen in ons “Uthus” en dan zakken we opnieuw af naar het zuiden. Het weer tijdens de nacht zorgt ervoor dat het landschap voor het eerst sinds lange tijd een buitje over zich krijgt. Wij liggen droog na te genieten van de afgelopen dagen in en rond Stange en de bomen ontvangen dankbaar het kostbare vocht dat er voor zorgt dat hun hout nog voor lange tijd standhoudt!

Hout in 4 jaargetijden

1. Karin:
    15 september 2022
    Van alle markten thuis!, je hebt zo van die mensen…….😉
  2. Adrie:
    15 september 2022
    Dank voor je wederom zeer lezenswaardige verslag Ronald
  3. Gemma:
    15 september 2022
    Heerlijke fotos weer Ronald en Laetitia , dank voor het gezellige samenzijn! Tot in het nieuwe jaar???
  4. Joop Oomens:
    15 september 2022
    25-09 Hei Laetitia en Ronald. Pracht vakantie ofwel studiereis naar “de houtindustrie + toepassing” in Noorwegen. Ik ga jullie nog een keer achterna. Groet Joop.
  5. Ingrid:
    15 september 2022
    Wat een prachtige reis weer, bedankt voor de mooie verhaalen.
  6. Agnes:
    15 september 2022
    Hei Laetitia og Ronald. Was weer een geslaagde vakantie, zo te zien/lezen. Leuk om te lezen. Gjs en een fijne herfst toegewenst
  7. Marie-Thérèse:
    15 september 2022
    Mooi verhaal en wat ben jij een veelzijdig man die vrijwel alles kan! En genieten kun jij ook als de beste! Dank voor he verhaal en foto’s.
  8. Tonnie .:
    Weer leuk meegeleefd met jullie avonturen. Hele fijne terugreis. 🤗🛳
  9. Wil:
    16 september 2022
    Leuke vertelling weer, ik heb dan wel geen berk in de tuin staan maar wel ander snoeiwerk, dus.!!!
    Bedankt voor je mooie verhalen en een goede thuisreis.