Strijd der goden

31 januari 2024 - Gol, Noorwegen

Ochtendgloren

Rond 9.45 uur komt hier momenteel de zon op. Maar ruim voor die tijd trekt vanochtend de lucht alle aandacht van iedereen die de gordijnen van zijn of haar slaapkamer openschuift. Boven de horizon van de achterliggende bergen lijkt het op een vuurspuwende ontlading van de zon die een poging doet zijn gezicht opnieuw te laten zien. Hij gaat het gevecht aan met het aanwezige wolkendek dat zich met moeite laat verdrijven. De Noorse wimpels hangen nog bewegingloos langs hun masten en de toplaag van de laatst gevallen verse sneeuw blijft liggen daar waar deze gevallen is.

De weersvoorspelling geeft vandaag zowel de zon kans van slagen, maar waarschuwt ook voor een strijd met de andere weerselementen, nl. de wind en sneeuwval.

Vanuit de Noorse sagen en mythes doet de bovengenoemde strijd me denken aan de Scandinavische godenwereld. Loki, de god van het vuur(zon), die hier in gevecht gaat met Njord, de god van wind en water.

Loki is misschien wel de meest mysterieuze figuur uit de Noorse mythologie. Het is een reus, die zich bij de assen(goden) voegt en vuurgod wordt. Hij raakte bevriend met de goden, maar volgens de verhalen zorgde hij voor leugens en chaos. Deze gingen vaak te ver. Of deze Loki vandaag voor chaos of juist met zijn invloed voor uren zonneschijn gaat zorgen wachten we maar af, want de dreiging van de kracht van Njord ligt op de loer.

Genietend aan de ontbijttafel van dit schouwspel in de lucht, bereiden we ons voor op een tocht vanuit het hotel. Vandaag geen enorme hoogtemeters maken, maar een tocht door het besneeuwde moerasgebied. In de zomer kan je hier echt niet lopen, maar nu liggen er de nodige loipes voor zowel langlaufers als sneeuwschoenwandelaars.

Tweede woningbezit

We verlaten het hotel en lopen langs veel leegstaande huizen en bungalows dalwaarts. Hier blijkt maar weer hoeveel Noren vermogend genoeg zijn om tegen de rand van de natuur aan een tweede huis te bezitten. In de praktijk staan veel van deze woning een groot deel van het jaar leeg. Weekenden en vakanties zijn de piekmomenten maar nu kan je er een kanon afschieten.

Kaart met alle loipes

We bereiken het moerasgebied en besluiten te gaan sporen door de diepe ongerepte sneeuwvelden. Tempo vertraagt uiteraard, maar tenslotte komen we echt vast te zitten tussen lage struiken en diepe “valkuilen”, inclusief een bevroren beekje. We zoeken de kortste weg richting de nabij gelegen loipe en vervolgen daarlangs onze weg richting Kvanhøgd.

Kafé Kvanhøgd

Er is ons beloofd dat we erop kunnen rekenen dat we daar de echte Noorse wafels en koffie kunnen krijgen. De kleurrijke hemel en de zon hebben inmiddels afscheid van ons genomen. Donkere wolken grijpen hun kans en de wind neemt in kracht toe. Stevige windvlagen verrassen je tijdens het zetten van je stappen.

Eenzaam maar niet alleen

Het blijft droog en na 8 kilometer gelopen te hebben bereiken we ons doel. Het “kafé” wordt bestierd door een oud baasje dat in zijn eigen tempo ervoor zorgt dat iedereen op zijn tijd voorzien wordt van wafel, thee, koffie of warme chocomelk.

Verdiende Noorse wafels

De terugtocht wordt opnieuw stappen door de sneeuw en hier en daar een gevecht met de wind die nu duidelijk in kracht aan het toenemen is. Na 13 kilometer zien we het hotel op enige hoogte voor ons liggen. De laatste stappen voor vandaag worden gezet en de Noorse wimpels die vanmorgen nog verticaal langs de masten afhingen, staan nu strak gespannen en wapperen in de richting waar de rijk aanwezige wolken naartoe drijven. De voorspelling voor komende avond en nacht is storm!

Deze kleurrijk begonnen dag eindigt grijs, maar juist deze wisseling in atmosferische sferen maakte deze wandeling uniek. Bij ons heeft Loki in de groep echt geen chaos weten te creëeren. Njord is aan het eind van de dag de duidelijke winnaar in de strijd tussen deze beide mythologische goden.

zie ook video’s

1. Caroline:
    1 februari 2024
    Wat een kleurenpracht, Ronald. En heerlijk, die witte stilte.
  2. Marjan Spijkers:
    1 februari 2024
    Prachtig! En doe voorzichtig, die storm is geen kattenpis.
  3. Anke:
    1 februari 2024
    Geweldig Ronald, wat zijn jullie weer aan het genieten.
  4. Marie-Thérèse:
    1 februari 2024
    Wat is het daar prachtig! Ik ben benieuwd naar je ervaring na de storm💨
  5. Anneke:
    1 februari 2024
    Waow wat een waanzinnige mooie foto met dat zonnevuur en wat een heerlijk verhaal, dank je wel! Genieten!
  6. Hans:
    1 februari 2024
    Wat een machtige beleving van de elementen.

Hans G.
  7. Eugenie:
    Prachtig!
  8. Gemma:
    1 februari 2024
    Ja die wind gister was heftig zeg , ook hier in Stange maar levert weer mooie foto’s op Ronald. Gelukkig hoefde ik er niet meer uit. Bij dat weer lekker bij de kachel kruipen. Geniet van je mooie tocht ik geniet mee.
  9. Ellen du Cloux:
    1 februari 2024
    in één woord: schitterend!
  10. Adje Hanegraaf:
    1 februari 2024
    Hoe heerlijk moet dat zijn om hier te wandelen, prachtig Ronald.
  11. Wil:
    2 februari 2024
    Prachtig gezicht om zo de dag te beginnen.

Jouw reactie