Knooppunten, plaatsen waar "wegen" samenkomen

14 mei 2021 - Velp, Nederland

In serene stilte en absolute donkerte vliegen de nachtelijke uren voorbij. Tegen 7 uur laten de vogels vanuit de kloostertuin hun ochtendgezang horen en met de ramen wijd open, komen de klanken samen met de frisse ochtendlucht mijn kamer binnen. Vroeger moesten de vogels op dit vroege tijdstip waarschijnlijk concurreren met het gezang van de Kapucijnen tijdens hun ochtendrituelen vanuit de kloosterkapel.

de vroege ochtend

Om 8:00 uur verzamelen de gezamenlijke gasten zich in de refter. In de traditionele eetzaal staat een eenvoudig maar volwaardig ontbijt klaar. Op corona-veilige afstand nemen we plaats aan de lange tafels. Van zwijgen tijdens de maaltijd, zoals dat vroeger toch de gewoonte was in het klooster, is hier geen sprake. Ik beperk mezelf tot de maaltijd en probeer me af te sluiten van de galm veroorzaakt door een paar luid sprekende gasten. Rondkijkend naar de wanden en het plafond ervaar ik de eeuwenoude kerkelijke geschiedenis.

de refter

Het Emmausklooster is het oudste kapucijnenklooster (1645) in Nederland. Het is vernoemd naar de Bijbelse plaats Emmaus. In 2012 is de laatste Kapucijnermonnik uit het klooster vertrokken. De eeuwenoude geschiedenis leeft nog voort in het gebouw, de verhalen, de afbeeldingen en in de versleten treden van de trappen......

uitgesleten traptreden

Ik zorg dat mijn sfeervolle kamer bij vertrek er weer net zo netjes uitziet als bij aankomst en breng tot slot nog een bezoek aan de kloostertuin. Met veel vrijwilligers en een nieuwe leefgroep in het klooster, houdt het klooster er een prachtige maar ook praktische tuin op na. Zowel bloemen als planten, maar het grootste oppervlak is beplant met een rijk scala aan Nederlandse tuinbouwgewassen. Je kan het zo gek niet bedenken of het staat er tussen. Zelfs “kapucijners”.

kloostersiertuin

ze kweken van alles maar ook ........

Het is nog even wachten op oogsten, maar ik denk dat de gasten hier regelmatig verser dan vers voorgeschoteld krijgen. Ik bekijk grondig alle zaaisels en één van de andere tuinbezoekers komt mij een compliment geven omdat de tuin er zo prachtig bij ligt. Hij gaat er vanuit dat ik de tuinman ben. Gezien mijn kleding, alles in het groen, zou dat best gekund hebben. De eerlijkheid gebiedt mij de werkelijkheid te onthullen. Samen verlaten wij de tuin en het klooster en gaan vervolgens ieder ons eigen weg.

route van 14 mei

Voor mij ligt er een traject van 20 km te wachten richting Oss. De digitale topografische GPS-kaart met alle wandelknooppunten heeft mij tot een willekeurige keuze gebracht om die afstand zo landelijk mogelijk af te leggen. Na 2 km stappen passeer ik opnieuw het gebied waar de oerrunderen, de taurossen, los rond lopen.

De taurosstier

De reusachtige stier bewaakt in zijn eentje op korte afstand van ons de grote kudde, die overigens verder op de achtergrond vertoeft. Eén van de iets eerder vertrokken pelgrimmers uit het klooster staat hier ook haar verbazing uit te spreken over de rustige maar afdwingende blik van de herkauwende stier. We komen samen aan de praat en besluiten een paar kilometers samen op te lopen. Zij, Arina, loopt momenteel als pelgrim de “Walk of Wisdom”. Hiermee was de verbinding tussen ons beiden al snel gelegd. Met mijn herinneringen aan deze pelgrimage van 2,5 jaar geleden, samen met mijn wandelmaatje Piet, hebben we samen voldoende gespreksstof. Arina vertelt mij vanuit welke achtergrond en gedrevenheid zij deze tocht momenteel loopt. Ik spreek mijn bewondering voor haar initiatief uit en ben blij te horen dat haar “beladen” rugzak per dag wat lichter wordt. Waar zo’n meerdaagse solo-tocht toe kan leiden. Wij wisselen al lopend wederzijds de nodige informatie uit en na zo’n 3 km nemen we afscheid van elkaar, daar waar onze wegen scheiden.

paar km oplopen met Arina

Mijn pad gaat vervolgens door dorpen, langs wegen, fiets- en wandelpaden. Ik passeer weteringen, oude rivierlopen, akkers, weilanden en doorkruis enkele bosgebieden. Geheel nieuw voor mij is het bosgebied de Maashorst ten zuid-oosten van Oss. Hier bevinden zich de nodige recreatieve voorzieningen, maar ook stille wandelpaden, heide, bos en enkele vennen.
Na 13 km zie ik een mooie bank staan aan de rand van het Groot Ganzenven. Tijd voor een tweede lunchpauze. Op de bank tref ik een klein wit kaartje aan met de tekst: “voor jou”. Nieuwsgierig verwijder ik het uit de gescheurde bank en lees verrast de tekst op de achterkant.

mooie wens

Wat mooi om te ervaren, in deze tijd waar her en der in de wereld de mensen elkaar het licht in de ogen niet gunnen, dat ook dit soort gedachten met wildvreemden gedeeld worden. Bij vertrek heb ik het kaartje weer teruggezet in de spleet van de bank in de hoop dat de volgende rustzoeker net zo verrast zal zijn als ik.
Vanaf hier heb ik nog 7 km te gaan tot aan het station van Oss. Vanaf daar zal de treinreis naar Breda het sluitstuk zijn van mijn driedaagse avontuur.

Mooi om zo dichtbij huis in je eigen provincie opnieuw kennis te maken met nieuwe, tot nog toe, min of meer onbekende landschappen, cultureel erfgoed en vooral ook de aardige, welwillende medemens. Al lopend zijn deze elementen niet te missen.

Tot slot: “In de natuur zijn alle mensen gelijk; het zijn hun gewoonten die de verschillen maken” (Confusius).

van knooppunt naar knooppunt

1. Caroline:
    15 mei 2021
    Bedankt voor deze prachtige sfeerimpressie, Ronald. Jij hebt er weer een mooie ervaring bij voor in je rugzak.
  2. Cees en Han Ackermans:
    15 mei 2021
    Nederland is mooi, Ronald!
    Weer een ervaring om nooit te vergeten.

Idee om je ervaringen te bundelen?
  3. Ellen du Cloux:
    15 mei 2021
    Fijn om regelmatig elkaars pelgrimages mee te mogen maken!
  4. Frits en Marion:
    15 mei 2021
    Hoi Ronald. Wat kun jij het toch altijd heerlijk onder woorden brengen hoe jij jouw wandeldagen beleeft. We hebben er weer van genoten. Ook herkennen we er het e.e.a. van. Tijdens onze Zuiderwaterlinie wandeling kwamen we ook door het natuurgebied de Keent en eindigde onze wandeling in Grave. Wij zijn afgelopen dinsdag begonnen met het Grenslandpad en hebben er nu Zeeuws-Vlaanderen “op zitten”.
    Volgende keer weer verder vanuit Zuid-Beveland en dan via Noord-Brabant naar Limburg. Ondertussen kijken we weer uit naar jouw volgende avontuur. Hartelijke groeten, Frits en Marion
  5. Vlug-Veringmeier Corrie:
    15 mei 2021
    Een heerlijke beschrijving van je wandelavontuur! Met veel plezier heb ik het gelezen! Bedankt!
  6. Marilou:
    15 mei 2021
    Lieve Ronald.......je bent onverslaanbaar, in je warme en gevoelige verslagen, van jouw onvolprezen kijk op de wereld waar je je in begeeft......Top knul !!
    Kan geen enkel reisboek tegenop.
  7. Groen Hans:
    🤗🙏🙏🇳🇴
  8. Tonnie .:
    15 mei 2021
    Geweldig iemand ontmoet op 'n bank in de vorm van een kaartje !!
  9. Paul en Marionne:
    15 mei 2021
    Dit waren wel zeer mooie wandeltochten zo dichtbij huis! Wat een variatie! Natuur, rust, religie, de slaapplaatsen. Bijzonder!
    Dat je nog veel jaren zo mag genieten van je wandeltochten samen met Laetitia of zo je wilt, alleen!
    Groetjes uit Oirschot!
  10. Hans:
    16 mei 2021
    Prachtig. Kloosters zijn geen lege schelpen van het verleden. Cultuur, natuur en religie komen samen. Heb in de herfst van mijn leven genoten van je voorjaarsontboezemingen.
    Je hoort de monniken zingen. De polyfone muziek is als een aquarel van klanken en kleuren, die samenvloeien in het mysterie van het muzikale web dat hoog in de kerken wordt gesponnen. Een bundeling wellicht van je belevenissen?
  11. Harry Koopman:
    17 mei 2021
    Dank voor het mij weer terugplaatsen op jouw pad, Ronald.
    Je leest de innerlijke stilte terug in jouw tekst. Knap gedaan!
  12. Karin:
    18 mei 2021
    Nederland blijft mooi Ronald, ongelofelijk dat je steeds weer nieuwe plekjes ontdekt, prachtig. Maar je moet het wel willen en kunnen zien!
  13. Marc Busio:
    6 juli 2021
    Leuke reportages! Ik ben zelf ook een enthousiast knooppuntenwandelaar. In het schooljaar 1982/83 heb ik nog aardrijkskundeles van u gehad op het OLV in Breda. Goed om te zien dat u na uw docentenbestaan nog zo actief bent.
  14. Gemma:
    11 juli 2021
    Mooi Ronald, de natuur gaat nooit vervelen speciaal als je echte mensen ontmoet.