Opnieuw Action

9 september 2021 - Zelhem, Nederland

Opnieuw Action

Indian Summer houdt stand. Reden om een volgend avontuur te starten. Na Slangenburg, Zelhem en Varsseveld wijst de kompasnaald vandaag richting Ruurlo. Route 8 uit het boekje: Kasteel en Boswachterij.

Ruurlo en Boswachterij

Kasteel Ruurlo

Drie disciplines vandaag: biken, bussen en lopen. De minibike na enkele kilometers fietsactie opnieuw geplaatst bij de locale Action. Vandaag pendelen met OV-bus naar Ruurlo en vanaf (bus)station aldaar start ik de tocht van 14 km op. Grijs op reis ligt blijkbaar nog op één oor. De Oranjerie bij kasteel Ruurlo ligt er nog maagdelijk stil bij. Lege terrassen en de mededeling dat de koffie pas over een uur klaar staat.

Historie kasteel Ruurlo

De kasteelheer heeft voor zichzelf waarschijnlijk andere ontbijt afspraken met zijn personeel gemaakt. Voor mij geen probleem, vanuit de rugzak is op alle tijdstippen verse koffie en iets lekkers beschikbaar.

Kasteel Ruurlo

Met zicht op het kasteel en een strak blauwe hemel geniet ik van het moment. Na wat rondzwervingen door de kasteeltuin bereik ik een afgesloten achteruitgang van het park. De hindernis is een smeedijzeren hek, overhangend over de aangrenzende kasteelgracht. Met wat acrobatische klim- en hangoefeningen weet ik deze hindernis te nemen.

Langs paden en akkers

De Boswachterij Ruurlo biedt een mooie afwisseling aan boswegen, kronkelpaadjes langs de beek en verrast me regelmatig met zicht op de open kavels tussen de bospercelen.

Terras langs de beek

Na 12 km geeft het geluid van de passerende Arriva-trein aan, dat ik de bebouwde kom van Ruurlo nader. Wandelaars zijn vandaag op één hand te tellen tijdens deze rondgang. Ruurlo zelf is inmiddels een hotspot voor alle fietsknooppuntenrijders. Terrassen zitten praktisch vol en de e-biker lijkt het liefst zijn voertuig tussen de terrastafeltjes te plaatsen. Afstand houden met 1,5 meter is zowel voor de fiets als voor de eigenaren hier niet aan de orde.

Dorstlesser

Mijn welverdiende witbiertje smaakt prima en zoals je ziet is mijn dorst niet te lessen. Voldaan loop, bus en bike ik terug voor de laatste avond en nacht in mijn trekkershut.
De affiches met de aanbiedingen van de Action prijken achter het etalageraam boven mijn geparkeerde minibike, maar ik sluit met een zakje cashewnoten van de Jumbo de actie van deze dag af.

Route ten zuiden van Ruurlo

1. MariAnne:
    9 september 2021
    Chapeau, Ronald!
    Je levert een staaltje werk, elke dag mooi afgerond🕹
  2. Ger-Jan:
    9 september 2021
    Top Ronald. Het is toch een andere beleving dan de Noorse paden. Ik keek uit naar de foto’s van de nieuwe Adventure race deelnemers en medeburgers die op het terras de 1,5 m niet hanteren. Bij jou zeggen woorden meer dan beelden en respecteer je andere medemens door ze juist niet in beeld te brengen. Maar even buiten de gebaande paden treden had ik niet jammer gevonden.
  3. Groen Hans:
    10 september 2021
    Leuke foto van het witbiertje🤗. Weer mooi om met je mee te lopen in de luie stoel. 🇳🇴🙏
  4. Marilou:
    21 september 2021
    Wow !!!! Wat is jouw voornaamste krachtbron op het gebied van eten, waardoor je al die energie hebt ?
    Poeoeoe....ik word al moe als ik het lees.....Kanjer !