De man die loopt (l'Homme qui Marche)

6 juli 2023 - Breda, Nederland

Waar ik tot voor kort vanuit ging bij mijn wandeltochten en het schrijven van mijn reisblog “Ronald op pad”, is dat lopen voor mij een vanzelfsprekend automatisme is. Helaas blijkt afgelopen winter anders. Via terugkerende problemen met de linkerknie en vervolgens pijnen in de rechterbilspier, gaat het wandelen niet meer op die manier die ik gewend ben. Pijnen remmen mij al snel tijdens het verzetten van duizend stappen en meerdere keren onderbreek ik voor een pauze zelfs een korte wandeling binnen de stadsgrenzen. De man die loopt wordt geremd in zijn enthousiasme.

l'Homme qui Marche

Onderweg vanaf het Centraal Station Rotterdam, langs de Westersingel naar de Noorse Kerk voor een bestuursvergadering van de Vereniging Nederland-Noorwegen, zoek ik een bankje om even de pijn in de bil te laten zakken voor ik weer verder loop. Wat aanschouw ik recht voor mijn neus? Het kunstwerk “L’Homme qui Marche” (1905) van Auguste Rodin. Wat een prachtige sculptuur van een lopende man, zonder armen, zonder hoofd. Hoe confronterend is dit moment, waarop ik meer dan ooit stilsta(zit) bij het functioneren van al mijn gewrichten, spieren en zenuwen die normaal gesproken het bewegingsapparaat in staat stellen dat te doen wat ik zo graag doe: wandelen!

tegel Rodin

Thuis, zoekend naar een oplossing gaat mijn speurtocht langs huisarts, chiropractor, orthopedisch chirurg en tenslotte beland ik voor een coachingstraject bij Leon Evers, fysiotherapeut met een hele andere aanpak. Binnen zijn praktijk Semfa gaat hij uit van de holistische benadering van het lichaam. Vaak weet je niet hoe je pijn werkelijk veroorzaakt wordt. Daarom is het ook moeilijk te achterhalen hoe je deze pijn kunt beïnvloeden. Als je weet waardoor je pijn gestimuleerd wordt en hoe je lichaam reageert op pijnprikkels, kun je gericht aan de slag met je pijnsensatie. Tijdens een wekelijks consult steek ik veel theoretische kennis op en met behulp van praktische oefeningen probeer ik de regie op mijn eigen lichaam terug te pakken. Het lichaam gaat stap voor stap reageren op alle dagelijkse oefeningen en de kleine aanpassingen die ik doe in mijn loophouding en -gedrag. Voorlopig geen pijnstillers, injecties of operatie.

De dagelijkse wandelingen, die eerst door pijn om de 15 minuten onderbroken werden door een noodzakelijke kleine pauze, gaan week op week beter en inmiddels praktisch weer pijnvrij. Zodra de irritatie terugkeert las is nog steeds een hele korte herstelpauze in en loop dan weer pijnvrij verder. De regelmatige massagebehandeling door Leon’s collega Maikel dragen zeker bij aan deze positieve ontwikkeling.

Tijdens heel dit traject speelt constant mijn plan voor de komende reis naar Noorwegen in mijn achterhoofd een grote rol. In februari heb ik al besloten een nieuwe uitdaging aan te gaan in het hoge noorden van Noorwegen. Vanuit Tromsø, stad van ongeveer 65.000 inwoners en liggend ten noorden van de Poolcirkel, wil ik in tien dagen deze stad en haar natuurlijke omgeving zoveel mogelijk wandelend gaan verkennen. Naast een bezoek aan de nodige interessante bouwwerken in de stad is ook het uitgestrekte Lyngenfjord-gebied ten oosten van Tromsø zeer de moeite waard voor de natuurbeleving.

kaart Noorwegen met Tromsø

En nu maar afwachten welke uitdaging het lichaam aankan tijdens deze dagen. Luisteren naar het lichaam zal centraal staan. Kortere of langere wandeltochten, genieten zal ik zeker en ik heb de keuze uit wel ruim 40 beschreven wandeltochten, variërend van 2 km tot meerdaagse tochten via de hutten van de Noorse bergsportvereniging (DNT).

De voorpret is begonnen. De grote rugzak staat klaar en zeer selectief worden de mee te nemen spullen op gewicht en bruikbaarheid verzameld. Brochures, wandelkaarten en tochtbeschrijvingen zijn al van A tot Z bestudeerd. Kortom, bijna klaar voor vertrek.

rugzak

Mijn aanwezigheid in dit hoge noorden gaat letterlijk 10 dagen duren, ik kan ook zeggen slechts één hele lange dag, want gedurende mijn gehele verblijf zal de zon 240 uur niet achter de horizon verdwijnen. Het is namelijk “midzomer”. Hoelang ik de zon werkelijk ga zien zal ik beschrijven in de reisblog die ik ook deze keer ga bijhouden. Na deze “hele lange dag” alleen op pad te zijn, zal ik me in Oslo weer verenigen met Laetitia en dan zullen we samen nog twee weken verder genieten in het veel zuidelijker gelegen deel van Noorwegen rond het Mjøsameer.

Hopelijk ontmoet Ronald op pad l’Homme qui Marche.

1. Hans:
    7 juli 2023
    Hallo Ronald. Wat goed dat de weloverwogen voorbereiding resultaat heeft. De ontmoeting in Rotterdam met l'Homme qui Marche is een bemoedigend toeval. Geniet van de lange dag in het hoge Noorden van Noorwegen. Goede reis.
    Hans Goossens
  2. Marie-Thérèse:
    7 juli 2023
    Ha Ronald aan de voorbereiding kan het niet liggen joh! Heel veel succes op je wandeling.
  3. Marjan Spijkers:
    7 juli 2023
    Hei Ronald, mooi te lezen over je voorbereiding. Wandelen gaat altijd nog stap voor stap 💪. Een heel gave reis gewenst!
  4. Ellen du Cloux:
    7 juli 2023
    Ja, lieve neef, we worden ouder met (soms/vaak) alle ongemakken van dien. Gerrit kan momenteel vanwege een zogenaamde Bakerse cyste ook erg slecht lopen.
    Geniet - goed luisterend naar je lichaam - van het mooie Noorwegen.
  5. Frits van der Zalm:
    7 juli 2023
    Wat goed om te lezen dat de pijn langzaam maar aan het verdwijnen is. We hadden het er laatst over, wat zou jij moeten als je eigenlijk helemaal geen fysieke belasting meer aankunt..... Dat je het traject met grote zorg hebt gevolgd, past natuurlijk helemaal bij je. We wensen je dan ook nog meer dan andere keren een super fijn verblijf in Noorwegen. Gewoon weer stuk(jes) kunnen wandelen voelt dan vast als extra heerlijk. Dat wij er dan vervolgens ook weer van mee mogen genieten, is voor ons weer een bijzondere beleving!
  6. Joop Oomens:
    7 juli 2023
    Ik herken in jouw verhaal mijn gevecht tussen de passie om van lange wandeltochten te willen blijven genieten en een lichaam dat tegensputtert. Vanuit holistisch perspectief zal je die twee zaken moeten verenigen. Bij mij lukt dat af en toe. Ik wens sterkte met deze struggle.
    Veel wandelgenot komende dagen toegewenst van een 74-jarige ervaringsdeskundige.
  7. Vlug-Veringmeier Corrie:
    7 juli 2023
    Wat fijn dat je plannen doorgang vinden!! Een heel mooie reis gewenst en veel wandelplezier. Ik ga weer genieten van je bevindingen!!
  8. Kees Hamers:
    7 juli 2023
    Mooie en pijnvrije tijd in Noorwegen gewenst! Geniet van alle moois daar. Ik lees het graag.
  9. Jan en Jenny:
    7 juli 2023
    Ha Ronald. Fijn dat je de juiste manier van therapie hebt gevonden, die nu zijn vruchten afwerpt. Je kunt in elk geval nog steeds op pad. En zo we lezen: de keuze is reuze qua wandelingen. Veel reisplezier en we kijken weer uit naar de belevenissen!
  10. Eugenie:
    7 juli 2023
    Ik wens je weer een fijne wandelvakantie en hopelijk gaat het goed. Wij gaan volgende week fietsen in Ierland.
  11. Bert:
    7 juli 2023
    Veel plezier in het hoge Noorden en mocht in in de toekomst een drager nodig hebben, over 1 jaar ga ik met vervroegd pensioen
  12. Carla:
    7 juli 2023
    Wat een traject, ik hoop dat je knie blijft meedoen zodat je die prachtige streek kunt verkennen. De schitterende kerk is een aanrader voor een korte rustpauze, evenals de kabellift die je naar het prachtige uitzichtpunt brengt. Ik wens je een geweldige reis toe en lees heel graag verder...
  13. Tonnie .:
    7 juli 2023
    Ronald heerlijk dat de therapie goed aangeslagen is maar ja niet over je grenzen gaan is best moeilijk. Jaaaaa anders moet je fietstochten uit gaan zetten. Dat ging heel goed 😊 . Ik wens je een geweldige tocht. En ga je weer volgen.
  14. Adje Hanegraaf:
    7 juli 2023
    Fijn Ronald dat je weer een mooie wandelvakantie gaat maken, hoop dat je knie zich goed houdt en wens je een mooie tijd daar in het hoge Noorden .
  15. Dolly:
    7 juli 2023
    Het wordt weer een geweldige tocht Ronald, zeker nu de therapie aanslaat (en natuurlijk in combinatie met je ijzersterke doorzettingsvermogen)! Heel veel genieten👍
  16. Caroline:
    7 juli 2023
    Hei Ronald, fijn dat het langzaam beter gaat. Hopelijk zet die ontwikkeling door. Naar Noorwegen gaan is sowieso een goed idee en daar zul je opknappen onder invloed van al het moois. God tur! 🇳🇴🍀
  17. Ellen Bouwen:
    Beste Ronald,
    Geniet van de mooie natuur in Noorwegen en doe het rustig aan. Één dag teveel doen kan een terugval betekenen. Ik ben ontzettend blij met mijn twee nieuwe knieën; ik doe alles weer …. ook stevige tochten in de bergen. Zelfs Berry is weer lekker aan het wandelen met zijn nieuwe knie. Wij wensen jou dit ook toe. Nu eerst weer naar Noorwegen. Geniet!!!
    Groetjes vanuit de prachtige Zwitserse Alpen van Berry en Ellen.
  18. Paul en Marionne:
    Hoi Ronald,
    We wensen je een mooie reis en hopelijk heb je geen last van lichamelijke ongemakken tijdens de wandeltochten in het hoge noorden.
    En voor daarna met Laetitia: Geniet samen van het prachtige Noorwegen!
  19. Melanie:
    8 juli 2023
    Wens jou een mooie wandel vakantie met voldoende bagage tips van Leon Evers. 🤗
  20. Wil:
    8 juli 2023
    Na deze mooie reacties vraag ik mij wat ik er nog aan toe moet voegen.
    Natuurlijk wens ik jou een pijnloze wandeling in het voor jou geliefde Noorwegen .
    En een fijne vakantie nog met Laetitia.
  21. Karin:
    10 juli 2023
    Ronald een hele goede reis en ga genieten van de natuur in het hoge noorden en zoals je al zegt, luisteren naar het lichaam!