Nieuw avontuur valt opnieuw (zonder te varen) in het water

30 augustus 2023 - Groningen, Nederland

De tranen die vloeiden bij het plots stopzetten van mijn vorige avontuur in Noorwegen zijn gaandeweg in de afgelopen periode opgedroogd. Het verdriet dat intens gedeeld is met onze schoondochter en zoon is nog niet weg, maar het dagelijks leven wordt weer stap voor stap door ons allen opgepakt. Na onderling uitgebreid overleg hebben Laetitia en ik besloten dat onze voorgenomen gezamenlijke vakantie naar Noorwegen van dit jaar voorlopig wordt doorgeschoven naar volgend jaar. Laetitia is momenteel nergens liever dan thuis. Ik wilde nog graag terug naar Noorwegen en we hebben samen besloten dat ik dat dan ook moet doen. Laatste vuurtoren bezocht in de regio bij Tromsø

Het vorige avontuur eindigde na het trieste bericht dat ik ontving in Tromsø. Nu heb ik een avontuur voor 10 dagen voorbereid tussen Kristiansand en Stavanger (Zuid-Noorwegen). Het plan is om met de ferry van HN-lines vanuit Emden (Duitsland) vandaag te varen om morgenochtend in Kristiansand aan wal te gaan. Vanuit daar is het plan om stap voor stap (niet de hele afstand letterlijk) via de nodige vuurtorens langs de zuidkust en overnachtingen in trekkershutten en DNT-hutten de kuststad Stavanger te bereiken.

Vandaag stap ik enthousiast om 9.23 uur in de NS-trein om rond 14.00 uur in Groningen te zijn en vervolgens met een transferbus richting terminal in Emden te reizen. Je wil het niet geloven! Aangekomen in Groningen ontvang ik het volgende sms-bericht: “Belangrijke, spijtige mededeling: Holland Norway Lines heeft uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank. Het schip vaart momenteel niet meer, in afwachting van verdere ontwikkelingen. Voor meer info: zie www.hollandnorwaylines.com”.

Vanaf dat moment moet ik even heel diep ademhalen. Nu geen verdriet maar boosheid. Hoe kan je als maatschappij HN-lines het maken om zo’n bericht enkele uren voor vertrek aan je reizigers te melden. Bij de bushalte sta ik met meerdere teleurgestelde reizigers te wachten op de bus die niet en misschien wel nooit meer gaat komen. Iedereen overlegt over alternatieven. Toch vliegen vanaf Schiphol of doorreizen naar Kiel voor de andere ferry-mogelijkheden. Ik weeg mijn mogelijkheden af en kom tot de conclusie dat er maar één alternatief in aanmerking komt en dat is retour richting Breda. Met de “wet van Murphy” in gedachten besluit ik op dit moment nergens beter te zijn de komende tijd dan in Breda. Noorwegen laat ik even voor wat het is. De vuurtorens langs de zuidkust zullen langer dan vandaag hun lichtstralen richten op reizigers die vanuit het zuiden hun avontuur daar zoeken.

Eigersøy

En het boek “Hendrik Ibsen: De zomer beschrijf je het best op een winterdag” dat mij zou vergezellen tijdens deze reis laat ik dan maar liggen voor latere winterdagen thuis of misschien tegen die tijd toch nog ergens in Noorwegen.

Ibsen

Mijn bedreservering in de oude vuurtorenwachterswoning van Eigerøy-Fyr en alle andere reserveringen zal ik annuleren en kijken of de verzekeraar mij net zo meelevend te woord zal staan bij dit tweede verzoek in korte tijd om de kosten te vergoeden. Zo niet, jammer dan!

Om positief af te sluiten: één ding is zeker, ik heb nog nooit op één dag zoveel profijt gehad van “keuzedag vrij reizen” van de NS.

1. Harry:
    30 augustus 2023
    Ronald, Noorwegen is je dit jaar helaas niet gegund. Spijtig.
  2. Jan en Jenny:
    30 augustus 2023
    Wat jammer! Dan maar weer uitkijken naar een nieuwe mogelijkheid en datum.
  3. Groen Hans:
    Ongelofelijk 🙊
  4. Caroline:
    30 augustus 2023
    Hopelijk is ook in jouw geval drie keer scheepsrecht, Ronald.
  5. Marie-Thérèse:
    30 augustus 2023
    Oh Ronald dat is heel jammer maar alles heeft een reden. Nu thuis en in de buurt van Leatitia en kinderen!
  6. Henk Lockefeer:
    30 augustus 2023
    Onvoorstelbaar. Wat een ferry- service. Krijg last van plaatsvervangende boosheid. Hoewel, tel je zegeningen en koester "le feu dans ta cheminee" mét Laetitia.
  7. Joop Oomens:
    Jammer Ronald.
    Ik ben nu voor de 4-de dag in A’dam om van daaruit fietstochten te maken.
    2 prachtige tochten door de polders en 2 dagen regen = niet fietsen. Geluk noch pech heb je in de hand. Ik heb nog 3 dagen.
  8. Eugenie:
    Wat een pech, Ronald.
  9. Karin:
    30 augustus 2023
    Heel misschien in Nederland nog een poging wagen? Valt waarschijnlijk wel goed. Enfin ‘sterkte’ met het maken van ‘nieuwe’ plannen😉
  10. Haye:
    30 augustus 2023
    Hei Ronald. Zeer spijtig voor jou, wellicht wat minder voor Laetitia, maar écht schandalig van de HNlines.
    Ik las in de VG dat ze 1 april 24 weer gaan varen. "What 's in a date..."
  11. Tonnie:
    30 augustus 2023
    Hoi Ronald, het zit je niet mee. 😤 boos gelukkig geen verdriet wel jammer.
  12. Ellen du Cloux:
    30 augustus 2023
    Blijkbaar ‘mag’ het dit jaar niet. Jammer voor je!
  13. Frits en Marion:
    30 augustus 2023
    Hoe kan het een en ander elkaar zo opvolgen.... Die ene wet die noemt toch ook, grgrgrgrgr.
    Gelukkig eindig je het verhaal, zoals we je kennen, er zit toch nog iets positiefs in.
  14. Dolly:
    30 augustus 2023
    Het is ontzettend jammer dat je Noorwegen niet hebt bereikt. Wat een idioot late aankondiging van de hollandnorwaylines als je al bijna voor de boot staat!. Het gaat je volgend jaar zeker lukken Ronald!
  15. Melanie:
    31 augustus 2023
    Jammer Ronald…maar fijn en bijzonder dat jij het ook weer positief kan zien.
  16. Hans:
    31 augustus 2023
    Hoi Ronald. We reisden de eerste twintig minuten in dezelfde trein: jij achterin en ik voorin. De overstap voor jou was prima: lekker rustig. Wat jammer dat het een retour
    moest worden. Met de communicatiemiddelen van nu had men de reizigers toch eerder kunnen informeren. De nieuwe plannen dienen zich vast weldra aan de horizon.

Hans G.
  17. Wil:
    1 september 2023
    Ronald hopelijk geld ook voor jou wat in het vat zit verzuurd niet.
    Mooie woorden maar het doet wel zeer.
    Gr.Wil
  18. Gemma:
    2 september 2023
    Noorwegen loopt niet weg voor jou hoor.
  19. Dick H:
    3 september 2023
    Ronald wel en heel raar einde van een mooie reis door zuid noorwegen, ik ken het gevoel. Maar wat in het vat zit verzuurt niet moet je denken
  20. Adje Hanegraaf:
    4 september 2023
    Soms leren we de betrekkelijkheid van alles Ronald, volgend jaar ga jij extra genieten van jouw geliefde Noorwegen.
  21. Lineke Frommé:
    12 september 2023
    Wat ontzettend jammer Ronald. Hopelijk kun je snel weer nieuwe plannen maken.