Kunstkijken live

25 juni 2024 - Oslo, Noorwegen

Dinsdag 25 juni

Ook op onze laatste volle dag in Oslo lacht het zonnetje ons vanaf het opendoen van de verduisteringsgordijnen toe. Eén dag voor wij hier arriveerden regende het nog praktisch de hele dag in Oslo en vanaf vrijdag blijkbaar weer. Wij boffen al twee weken van het meewerkende weer. Gelukkig hebben we de regenkleding ook nodig gehad want anders ben je volgens veel “niet-weters” niet in Noorwegen geweest. Wij weten uit ervaring wel beter.

Nasjonalmuseet

We gaan vandaag kunstkijken in “Nasjonalmuseet”. Het grootste museum van Oslo dat sinds de heropening in 2022 enorm in de belangstelling staat bij de bezoekers van deze stad. Het nieuwe Nasjonalmuseet presenteert kunst, architectuur en design in meer dan 90 zalen verdeeld over drie verdiepingen. De getoonde collectie op de eerste en tweede verdieping bestaat uit 6500 werken, hetgeen slechts een klein gedeelte is van de totale collectie van 400.000 stuks die vooral in depot is opgeslagen.

Zonder titel

Wij kijken de kunst vandaag “live”. We zijn aangemoedigd om anders naar kunst te kijken sinds we afgelopen winter samen met een aantal leden van onze Vereniging Nederland-Noorwegen gedurende vier avonden digitaal op bezoek geweest zijn in Nasjonalmuseet en per avond één kunstwerk gezamenlijk bekeken. Het leuke was dat onder begeleiding van ons lid Arja ieder uitgenodigd werd langer naar details in een kunstwerk te kijken dan men gemiddeld doet. Verder werden de interpretaties en belevingen bij ieder werk onderling uitgewisseld.

Trett

Ook vandaag proberen we zo naar de kunst hier te kijken waardoor het onmogelijk is het hele museum in één bezoek te zien. Uiteraard gingen we op zoek naar de werken die we al digitaal gezien hadden en   bij drie van de vier is dat gelukt. Zo werkelijk oog in oog met de “kunstenaar” te staan is toch nog net iets indrukwekkender. Zo zagen we van Christian Krohg het schilderij “Trett” (Vermoeidheid) uit 1885 terug. Naast dit kleinere werk schilderde hij ook grotere werken zoals “Kampen for tilværelsen” (strijd om te overleven). Bij dit schilderij  zijn we vooral onder de indruk van de sprekende gezichten van de kinderen die kou, honger en hoop op eten uitstralen.

Kampen for tilværelsen

Natuurlijk gaan we ook langs bij de selectie van Munch zijn werk dat ook hier vertegenwoordigd is. Nu er sinds enkele jaren een nieuw museum Munch in Oslo is, zullen daar de meeste mensen zijn “Skrik” (Schreeuw) uit 1893 bewonderen. Maar hier is de oorspronkelijke “Skrik” aanwezig en wij verbazen ons erover hoe sommige bezoekers deze zaal binnenstormen, zelf zo’n beetje in het schilderij willen klimmen om vervolgens door hun partner gefotografeerd te worden met hun gezicht in de zelfde houding als Munch zelf op het schilderij. Triest dat de suppoost, ondanks de markeringen op de vloer, bij regelmaat moet optreden om mensen op afstand te houden van de kunstwerken.

Munch

Na bijna drie uur genieten van heel wat kunstwerken besluiten we het museum te verlaten en verder te genieten van het mooie weer en de prachtige taferelen die buiten te zien zijn. De foto’s en video’s geven daar een goede indruk van.

Nieuw Oslo

Met het beeld van de skyline van oud en nieuw Oslo op ons netvlies sluiten we ons bezoek aan Oslo af. Hiermee zit onze vakantie in Noorwegen er bijna op. Morgen op ons gemak inpakken en richting vliegveld Gardermoen om ‘s avonds in Breda tevreden terug te kijken op een mooie reis in ons geliefde Noorwegen.

Opera

Hopelijk hebben jullie als lezer een indruk gekregen van onze belevenissen.

“Ha det!”

Ronald en Laetitia

Zie video’s

1. Frits en Marion van der Zalm:
    25 juni 2024
    Het was weer een mooie reis. Véél afwisseling en uiteraard ‘avontuur’. Dank voor jullie enthousiaste verhalen die wij mee mochten lezen.
  2. Ineke:
    25 juni 2024
    Dank jullie wel voor de inspirerende reis verhalen
  3. Marjan Spijkers:
    26 juni 2024
    Weer dank voor het prachtige reisverslag!

Jouw reactie